Orientacions d’educació primària

Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.

Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…

Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:

Activitats de l’àmbit lingüístic:

Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos…

Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).

Planificar i fer un còmic

Enregistrar un àudio d’històries, contes, descripcions…

Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients

Escoltar audiollibres

Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canviïn algun personatge…

Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Una mà de contes, Què, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees o aspectes destacats.

Visitar http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/museus/virtuals/ i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat.

Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre.

Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar (google maps).

Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.

Activitats de l’àmbit matemàtic:

Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes.

En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web https://www.meteo.cat/.

Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.

Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.

On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.

Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.

Materials autocorrectius http://www.edu365.cat/primaria/matematiques/index.html.

Aprenent geometria https://www.aprenentamblesmans.cat/educacio-primaria/.

Activitats de l’àmbit de coneixement del medi:

Els virus Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?

Les vacunes Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?

Seguiment de la pandèmia

Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com:

http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/c/coronavirus-2019-ncov/

Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.).

Visitar ciutats i llocs del món a través del https://www.google.es/intl/es/earth/index.html

Activitat d’experimentació i art:

Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo

https://www.slideshare.net/edelinbravo29/manual-de-experimentos-preescolar

Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…

Observar, fer fotografies i recollir al diari.

Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.

Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les escoles del futur (smart school)

Dinamiks https://www.ccma.cat/tv3/super3/dinamiks/

Activitats amb el mòbil o tauleta:

Enregistrar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir…

Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal https://toolbox.mobileworldcapital.com/ i acompanyar els infants en la seva aplicació.

Suport a les tasques de la casa

Col·laborar en la neteja de la llar

Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar…

Endreçar l’habitació

Parar taula i recollir-la

Plegar i classificar la roba…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>