L’Institut Fonts del Glorieta al Parlament Europeu

Un grup d’alumnes de 2n de batxillerat del nostre institut ha presentat al Parlament Europeu el projecte ‘Lecciones para el presente, Rostpanier’.

Aquest és un projecte de la Universitat Rovira i Virgili que recull experiències dels treballadors forçats espanyols a Alemanya durant la II Guerra Mundial en què els alumnes de la matèria d’Història del Món Contemporani van col·laborar a primer de batxillerat.

Jaume Camps Girona, Doctor en Història i comissari de l’exposició, va estar treballant amb els alumnes al nostre institut i els va implicar en la recerca. A través d’aquest projecte, els nois i noies han pogut conèixer un aspecte de la Guerra Civil Espanyola i de la II Guerra Mundial poc difós: els Rotspanier.   En concret, van tenir l’oportunitat d’entrevistar Àngel Veiga, fill d’un d’aquells treballadors espanyols esclaus. Quan Veiga era un nadó, la seva família va ser detinguda a França per soldats nazis i va ser traslladada en un tren de càrrega fins al camp de concentració de Mauthausen. Allí van ser separats: la mare i l’àvia amb el nadó van ser retornats cap a l’Estat Espanyol mentre que al pare ja no el tornarien a veure perquè va morir al subcamp de treball de Gusen.

Aquest projecte de memòria històrica ha permès que els alumnes valorin la trajectòria vital d’una generació de persones que van lluitar contra el feixisme durant la Guerra Civil espanyola, que van haver d’exiliar-se per evitar la repressió de la dictadura del General Franco i que, Pirineus enllà, es van trobar primer, tancats en camps de refugiats francesos i després, en camps de concentració  i  d’extermini nazis o bé, es van integrar en la lluita contra el nazisme en la II Guerra Mundial. L’Estat Espanyol no considera víctimes a aquestes persones, al contrari que altres països europeus que sí ho fan, com la mateixa Alemanya.

D’altra banda, durant el projecte,  els estudiants també van reflexionar sobre els valors de la Unió Europea i el paper que tenen ells com a joves ciutadans europeus, un aspecte que han pogut aprofundir durant la visita al Parlament europeu, a la Casa de la HIstòria Europea, a les instal·lacions del Parlamentàrium i a la Delegació del Govern de la Generalitat davant la Unió Europea.

Jornada de memòria

L’europarlamentari Jordi Solé, del Grup dels Verds / Aliança lliure europea, va ser l’amfitrió dels alumnes a Brussel·les. Els nois i noies van presentar el seu treball dins la Jornada de memòria històrica impulsada per Solé que es va celebrar al Parlament Europeu el dia 6 de febrer i també van participar en la inauguració d’una exposició sobre Rostpanier que es pot visitar en aquelles instal·lacions parlamentàries.

L’acte també va comptar amb les intervencions  de l’historiador Jaume Camps i de Rafael Guerrero, director del documental ‘Rotspanier. Los esclavos españoles del nazismo’,   a més d’historiadors de la Universitat de la Bretanya Oriental de Brest i del centre Eleuterio Quintanilla d’Astúries. A nivell institucional, cal citar la presència del Vicerector de Política Científica i Projectes Interdisciplinaris de la URV, Urbano Lorenzo, i  de Jordi Diloli, Vicerector de Compromís Social i Sostenibilitat de la mateixa Universitat.

Des de l’Institut Fonts del Glorieta agraïm de manera especial la iniciativa del Doctor Jaume Camps d’incorporar els nostres alumnes al projecte de recerca de la URV sobre Rostpaniers i a l’eurodiputat Jordi Solé per convidar-los a la Jornada de Memòria històrica celebrada al Parlament Europeu. Finalment, també agraïm l’acompanyament de Marta Domènech, representant d’Europe Direct de Tarragona.