El treball de recerca és un conjunt d’activitats estructurades i orientades a la investigació que realitza tot l’alumnat de batxillerat amb l’orientació i seguiment del professorat, per tal de consolidar la competència en recerca.
Al treball de recerca, considerem essencials les fases següents:
Elecció del tema i de la qüestió que es vol investigar.
Plantejament d’hipòtesis o objectius inicials.
Planificació de la recerca.
Cerca d’informació.
Processament de la informació.
Síntesi dels resultats de la investigació i elaboració de conclusions.
Revisió de la feina feta
Presentació de l’informe: redacció del treball i exposició oral.
Organització del calendari general:
Durant les diverses fases de realització del treball de recerca, l’alumnat es assessorat i supervisat pel seu tutor/a. A mes de l’orientació sobre les tècniques habituals emprades en qualsevol recerca, els tutors del treball vetllen perquè l’alumnat faci les tasques amb regularitat; utilitzi escaientment les fonts d’informació; faci una correcta selecció de la informació i estructuri adequadament la presentació final. Per tot això, cal realitzar entrevistes periòdiques per tal de fer el seguiment del treball i establir noves fites per a les pròximes trobades.
El TDR s’avalua tenint en compte l’actuació de l’alumne durant la realització del treball, l’informe escrit i la presentació oral, tot a partir dels criteris que segueixen a continuació:
Seguiment, treball escrit i exposició del TDR.