PRIMER DEBAT DE PENSAMENT CRÍTIC

Des del curs 2021/22 formem part del programa d’Innovació Pedagògica del Departament d’Educació, STEAMcat. Aquest programa té una sèrie d’objectius i cada centre ha de prioritzar-ne alguns i concretar-los adaptats al seu context. Nosaltres hem agafat l’objectiu del programa “Millorar l’habilitat per entendre i interpretar un món cientificotecnològic i matemàtic” i l’hem concretat en “Millorar el pensament crític de l’alumnat al llarg de l’etapa d’ESO a partir de les matèries STEAM”. Una de les actuacions que portarem a terme per tal d’aconseguir l’objectiu és sistematitzar els debats de pensament crític en tots els projectes interdisciplinaris i globalitzadors que fem trimestralment a 1r i 2n d’ESO. També introduirem aquests debats i activitats en altres moments i àrees de treball.

El curs 2022/23 hem començat a implementar aquesta activitat i durant el projecte del 1r trimestre de 1r i 2n d’ESO cada classe va fer un debat de pensament crític relacionat amb els plàstics d’un sol ús i amb els envasos biodegradables i compostables.

El debat començava amb l’alumnat posant-se a la pell de diferents personatges: experts sobre materials, persones que es troben amb la problemàtica dels envasos quan van a fer la compra setmanal al supermercat, defensors mediambientals o preocupats pel canvi climàtic… A partir d’aquí, rebien unes targetes amb informació diversa que havien de seleccionar per fonamentar els seus arguments i intervenir en el debat. Per tal que el debat fos estructurat i ajudar a mantenir i organitzar els torns de paraula, es van fer servir cartes conversacionals: “mostro acord/desacord”, “demano més informació”, “vull afegir informació”… Finalment, el grup que debatia havia d’arribar a un acord per assessorar una comissió de polítics europeus en la creació d’una nova llei sobre envasos.

En acabar, el professorat va fer servir una rúbrica per avaluar la seva participació en el debat, aquesta rúbrica la farem servir en els posteriors debats per així poder observar si hi ha una evolució en el seu raonament a partir de les activitats de pensament crític que anem fent al centre.

Pel que vam observar pensem que l’alumnat ho va gaudir i que els resultats van ser bastants bons. Seguirem treballant perquè en acabar 4t d’ESO l’alumnat tingui esperit crític i no es deixi entabanar fàcilment!