Mecatrònica i FabLab

La mecatrònica és la combinació de la mecànica, l’electrònica, les tècniques de control i la programació informàtica. La mecatrònica es fonamenta en aquests aspectes que combinats fan possible la creació de màquines com els robots, els androides o els drons. Al taller de tecnologia els alumnes de 2n d’ESO han fabricat aquest tractor robotitzat amb control per comandament d’infraroigs.

Tetsuro Mori, un enginyer japonès de la companyia Yaskawa va encunyar el terme “mecatrònica” el 1969.

El tractor de Sara, Rubén i Sergi pot anar cap endavant, cap a l’esquerra, cap a la dreta o aturar-se, amb les ordres que rep mitjançant el comandament a distància. Fa tot això gràcies a un programa, que es pot modificar, tantes vegades com es vulgui, i que es guarda a dins d’un petit component electrònic anomenat microcontrolador.

Els alumnes de 4t d’ESO també han programat altres robots i una barrera de parking.

Als tallers de tecnologia també disposem d’un petit FabLab. Amb aquest terme s’anomenen aquells centres fets a imatge del FabLab del MIT, una institució amb mitjans per fer disseny per ordinador, fabricar amb màquines de control numèric i treballar de forma cooperativa.

Al nostre cas fem disseny per ordinador amb programes com l’Autocad i l’SketchUp i podem fabricar digitalment amb un torn de control numèric i una impressora 3D.