El sincrotró

El passat dijous 21, a la tarda, els alumnes Ana Nicolás i Joan Vázquez van fer una visita a les instal·lacions del sincrotró ALBA a Cerdanyola del Vallès. Aquests alumnes de 2n de batxillerat estan fent el seu treball de recerca sobre aquest tema. Al sincrotró els va rebre l’investigador Gastón García, que els va explicar quines son les característiques i la feina que s’esta portant a terme a aquest equipament.

El sincrotró Alba esta situat al costat del campus de la Universitat Autònoma de Barcelona. L’Alba en realitat és un complex de tres acceleradors: un accelerador de partícules lineal un sincrotró o propulsor d’electrons i un anell d’emmagatzematge. Es creen electrons en el canó d’electrons de la mateixa manera que en un tub de rajos catòdics de televisió, aquests són accelerats a 1 MeV en l’accelerador lineal. Després passen al propulsor d’electrons, de 250 metres de perímetre, on s’acceleren els electrons fins velocitats properes a la de la llum, arribant a una energia de fins a 3 Giga electronvolts (GeV). Aquests electrons s’injecten a l’anell d’emmagatzematge de 268 metres de perímetre que està equipat per produir radiació electromagnètica d’una gama contínua de longituds d’ona, des de la llum visible fins als raigs X.

La radiació obtinguda és útil no només en investigacions en el camp de la física, sinó també en tots els camps de la ciència i la tecnologia en què cal analitzar mostres de petites dimensions com estructures cristal·lines, nous materials, mostres biològiques de contaminants o restes arqueològiques. També pot tenir aplicacions en el disseny de nous fàrmacs i en imatge i teràpies mèdiques.

Aquestes aplicacions es porten a terme en estacions experimentals, anomenades línies de llum, que recullen i modifiquen la llum sincrotró emesa en l’anell d’emmagatzematge. Actualment té 7 línies de llum. La Línia Boreas s’utilitza en magnetisme i nanotecnologia. La Línia Circe permet estudiar la configuració electrònica dels materials sòlids i líquids. La Línia Claess té aplicacions en física de l’estat sòlid, catàlisi química i química analítica. La Línia MSPD té aplicacions en ciència de materials, química inorgànica, geologia, farmacologia. La Línia Mistral és d’aplicació en microbiologia i biologia cel•lular. La Línia NCD té aplicacions en biologia i química orgànica. La Línia Xaloc té aplicacions en biologia molecular i bioquímica.