Nou Projecte eTwinning a l’Institut Sòl-de-Riu d’Alcanar

“Studying plastics and creating an environmental impact with the app Litterati”

L’alumnat de Física i Química de 4t d’ESO han començat un nou projecte eTwinning: “Studying plastics and creating an environmental impact with the app Litterati”. Aquesta vegada es tracta d’estudiar els plàstics (obtenció, propietats, tipus, reciclatge, contaminació, …) i contribuir a l’objectiu de millorar el nostre medi ambient, amb la col·laboració d’altres centres de països europeus o del voltant d’Europa. En principi participaran amb nosaltres tres instituts de Turquia, un de Jordània i un de Portugal, amb els quals ens comunicarem en llengua anglesa.

El projecte inclou la participació en un repte de recollida d’escombraries abandonades al medi ambient que utilitza l’aplicació Literatti i permet geolocalitzar-les i carregar-les a una base de dades global. L’anàlisi d’aquestes dades és el primer pas per trobar-hi solucions. Litterati també permet mostrar el mapa de l’impacte positiu personal sobre el medi ambient. Planteja la unió a reptes de neteja global, així com adherir-se a diferents reptes o crear-ne a la pròpia comunitat, on els ciutadans es puguin unir per fer que cada zona sigui sana, neta i bella. En l’actualitat en formen part més de 150.000 persones a més de 116 països de tot el món en l’esforç combinat per netejar el nostre planeta.

Amb les nostres captures, també contribuirem al Catalunya Clean Up Challenge, campanya llançada pel canareu Robert García el passat mes de setembre i que consisteix en arribar a les 100.000 captures el dia 5 de juny de 2021, Dia Mundial del Medi Ambient i data en què se celebrarà l’Ultra Clean Marathon.

Divendres passat, els alumnes i les professores que liderem el projecte, Neus Barrera i Anna Valle, vam sortir per primera vegada pels voltants del centre per estrenar l’aplicació. La veritat és que les professores ens sentim molt satisfetes de la motivació que van mostrar els alumnes, que en una setmana de participació ja han arribat a les 1900 captures. Ara ve la feina d’etiquetar cadascuna de les fotografies, per tal de poder classificar-les i obtenir unes dades la interpretació de les quals ens haurà de portar a algun tipus de proposta d’acció de millora.

Per una altra banda, com que l’activitat ens sembla tan interessant, properament es llençarà un repte semblant per a cada nivell de l’institut, per a que tot l’alumnat i les seves famílies hi puguin participar, de manera que, per una banda contribuiran a un Alcanar més net, i per una altra, les seves dades també serviran per a l’estudi i propostes del grup de l’eTwinning. Prèviament, l’alumnat de cada classe serà informat sobre com utilitzar l’aplicació de manera eficient i segura, i les famílies hauran de signar una autorització per permetre els alumnes utilitzar l’app.

Per últim, volem agrair la col·laboració de l’Ajuntament d’Alcanar que ens va subministrar bosses adequades per a la recollida i amb el qual treballarem coordinadament en les activitats previstes.

Us deixem unes imatges de la sortida del divendres i dels resultats obtinguts.