Tallers d’Eduació Financera a les Escoles de Catalunya (EFEC)

efec

En l’actual marc econòmic-financer, més que mai, cal oferir coneixements financers a diversos col·lectius i a diferents nivells, però, molt especialment, a escoles i adolescents. Per aquest motiu, va sorgir al 2012, el projecte EFEC, que té per objectiu oferir als alumnes de 4t d’ESO dels centres escolars catalans, que voluntàriament participen, educació financera bàsica.

La peculiaritat del programa és que, els tallers d’educació financera són impartits per voluntaris vinculats a bancs i entitats financeres (professionals en exercici o jubilats).
Aquest programa d’educació financera s’emmarca en les recomanacions d’organismes internacionals (OCDE), per tal de dotar a la ciutadania amb millors competències per a poder gestionar i augmentar els estalvis, i evitar, alhora, episodis de sobre endeutament i d’exclusió financera.
Les entitats financeres viuen, actualment, una situació de distanciament amb la ciutadania, que alhora, és la seva clientela. Aquest programa compleix, no només un objectiu de Responsabilitat Social Corporativa per a qualsevol entitat que s’hi involucri, sinó que, contribueix als objectius esmentats de l’educació financera i en especial a la reducció d’incidències en l’ús de serveis financers, incentivant l’estalvi i millorant la gestió de les finances personals i apropa l’activitat bancària i financera a la ciutadania , contribuint d’aquesta manera a la transparència i comprensió dels serveis financers.

Els cinc tallers que s’han impartit des de l’octubre de 2014 fins l’abril de 2015 són:

• Administrant els teus diners(gestió dels pressupostos personals)
  • Endeutar-se amb seny(productes de crèdit i com evitar el sobre endeutament).
  • Inversió intel·ligent (característiques i com seleccionar productes financers d’estalvi i inversió).
  • Els dubtes quotidians d’en Jaume(situacions financeres quotidianes: consum intel·ligent, apartats d’una nòmina, pagaments online i alguna referència als tipus de canvi).
  • Finances per a la vida(introducció a la planificació financera personal i a l’estalvi a llarg termini).

Aquest ha estat el tercer curs en que hem participat en el programa EFEC, amb una valoració força positiva per part de l’alumnat i dels professors, per la qual cosa proposarem la continuïtat de l’activitat per al curs 2015-2016.

Carme Caballer Llopis, Directora de l’Institut Sòl-de-Riu i professora d’Economia i Organització d’Empreses