Recital de poesia d’Antonio Machado

“ESTOS DÍAS AZULES Y ESTE SOL DE LA INFANCIA. Recuerdo de Antonio Machado”

7 de març de 2017

Dimarts 7 de març es va realitzar un recital de poesia en record d’Antonio Machado. L’activitat va nàixer com a una iniciativa del departament de castellà de l’Institut Ramon Berenguer IV, d’Amposta, per a unes jornades literàries que es fan durant el mes de febrer. El primer recital va ser per a alumnes de 4t d’ESO; després es va repetir per al públic, en general, en un recital organitzat i realitzat a la Biblioteca Comarcal Sebastià Juan Arbó, d’Amposta el 22 d’abril de 2015, que va portar com a títol “Hoy es siempre todavía”.

Això passava el 2015, el vam repetir el 2016 a Amposta, també alumnes de 4t, i a La Sénia, a la sala rosa de la Casa de Cultura, per a alumnat de 4t d’ESO i 1r de BAT. Aquest 2017 l’hem fet a Alcanar, alumnat de 2n de BAT i PIM, i dimarts vinent el tornarem a fer a Amposta, a la biblioteca, per a alumnes de 4t d’ESO.

Captura

D’esquerra a dreta: Iván Espada (guitarra), Tomàs Camacho (recitació), Maria Gallego ( recitació i acordió), Rafael Haro (recitació i cant)
Foto: Mar Sancho Prades

Els poemes van ser seleccionats per Rafael Haro, Maria Gallego i Tomàs Camacho, intentant fer un recorregut per la vida i l’obra d’Antonio Machado d’una manera força personal. El recital té aproximadament una hora de duració i en la seua realització a Alcanar ha comptat amb la col·laboració de l’exalumne Iván Espada acompanyat la recitació de la majoria dels poemes amb la guitarra.

Fotos: Mar Subirats

Un fet a destacar és la col·laboració de professorat de tres centres del Montsià: Rafael Haro, per l’Institut de la Sénia; Maria Gallego, per l’Institut Ramon Berenguer IV, d’Amposta i Tomàs Camacho, per l’Institut d’Alcanar. L’activitat ha comptat amb l’aprovació del departament de llengües i la de l’equip directiu. Ha estat dirigida a alumnat de 2n de Batxillerat i ha col·laborat el professor de català, Isidre Muñoz i Carolina Capilla, que ha aprofitat l’avinentesa per a parlar al seus alumnes de 2n d’ESO de la figura de Machado i ens han acompanyat, com a espectadors, en el recital.

Captura

El recital proporciona una visió força completa del destacadíssim poeta i intel·lectual que va ser Antonio Machado (1875-1939), un poeta que ha estat mestre de gran part de les generacions poètiques posteriors, amb una poesia clara, cívica, compromesa, amb un caràcter popular, que ha fet que alguns dels seus poemes hagen esdevingut cançons, interpretades per Joan Manel Serrat, Paco Ibañez i molts d’altres. Tots ells amb una influència decisiva en els canvis polítics de la transició.

Quant a la recepció hem de dir que estem contentíssims de l’atenció i respecte manifestats pel nostre alumnat. Esperem que siga una petita llavor en els seus cors per a obrir-los a l’interès per la lectura de poesia. Hem fet una petita exposició de llibres d’Antonio Machado que tenim a la biblioteca del nostre centre. I esperem poder continuar treballant a les nostres classes alguns dels aspectes desenvolupats al recital.

L’acte va acabar amb el lliurament, per part de la nostra companya Carolina Capilla, en nom de l’equip directiu, de l’obra  Terres de l’Ebre i Matarranya: Encisadores, de Vicent Pellicer Ollés als nostres invitats, com a símbol de la connexió i col·laboració que hem realitzat.

Accés als vídeos del recital:

Tomàs Camacho – Cap de Departament de Llengües