Divendres del Dret a la Facultat de Dret de la UAB

El passat 4 de març un grup de 5 alumnes de batxillerat de l’Institut Sòl de riu d’Alcanar van visitar la Facultat de Dret de la UAB al campus de Bellaterra per tal de participar a l’activitat: “Divendres del Dret”, amb un doble objectiu pel que fa als estudiants:

En primer lloc, desfer tòpics sobre l’estudi de les carreres jurídiques i afins com, per exemple, la inexistència de pràctiques, la necessitat d’una gran capacitat de memòria, la vinculació a determinats estrats socials, etc.

I, en segon lloc, aproximar les disciplines del Dret a l’alumnat de secundària que no ha tingut cap contacte curricular amb elles de forma que pugui prendre una decisió sobre el seu futur amb elements derivats de la seva pròpia vivència.

L’activitat va començar a les 15.30 hores i va acabar a les 20.00 hores. A la sessió que vam assistir es va treballar a partir del “Cas amiant”, tot allò relacionat amb el que són les diferents funcions processals. Es van repartir les tasques i es va treballar en grups reduïts. A les 16.30 hores es va fer la construcció del cas a la Sala de Vistes, amb una explicació breu per part del pèrit dels elements bàsics per entendre els vídeos i un passi dels fragments de documentals. A les 17.15 hores els grups es van tornar a dividir i es va passar l’enunciat del cas definitiu en paper, es va poder fer preguntes als professors i als pèrits, i tot aquest treball aplicant les tècniques de treball cooperatiu.

A les 18 hores va tenir lloc la Vista, a la Sala de Vistes, on es van exposar els fets i es va fer l’ interrogatori dels testimonis. És en aquest moment quan van aparèixer els arguments jurídics, les rèpliques, conclusions i el veredicte del jurat. Finalment, es va fer una Sentència “in voce”, que tancà l’activitat de Divendres del Dret.

Va ser una experiència molt enriquidora de la que vàrem gaudir tots, tant els alumnes de batxillerat, com els estudiants de grau i màster que els tutoritzaven, gairebé tots pertanyen al Grup d’Argumentació i Expressió oral de la UAB, amb la qual cosa es reforçà la capacitat de comunicació i interacció entre tots els participants. Durant la vista hi va haver moments de tensió com si d’un judici real es tractés, tothom s’hi va posar molt en el seu paper!!!  Ens vam divertir i vam aprendre molt!

Felicitem als organitzadors per oferir propostes com aquestes, engrescadores i motivadores. De ben segur que l’any vinent tornarem!

Joana Subirats Àlvarez, Coordinadora de Batxillerat