Aprenem junts, Projecte Educatiu de Servei a la Comunitat.

DSCN2346 DSCN2342

Durant el curs 2013-14 un grup d’alumnes de 4rt d’ESO del nostre institut van formar part d’una prova pilot d’un projecte educatiu de servei a la comunitat , Aprenentatge  servei , que té com a principal objectiu garantir que els nostres alumnes, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimenten i protagonitzen accions de compromís cívic i posen en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat, complint així amb la competència social i ciutadana, que és un dels objectius que tot alumne ha d’assolir al final de l’ESO.

Durant aquest curs 2014/15 tot l’alumnat de 4rt de d’Institut Sòl de Riu participarà en el projecte Aprenem Junts. Aquest projecte s’emmarca dintre del Pla Educatiu d’Entorn i consisteix en què el nostre alumnat compleixi 12 hores de servei a la comunitat durant tot el curs, en horari extraescolar, col·laborant amb diverses entitats del nostre municipi,  i alhora  formant-se  treballant sobre les necessitats reals del nostre entorn.

Les entitats on  es desenvoluparà el projecte són  aquestes i  aquests són els serveis a realitzar:

• L’ Ajuntament d’Alcanar, amb aquestes entitats que en depenen:
    • La Biblioteca Trinitari Fabregat. El servei consistirà en donar suport als xiquets i xiquetes que hi acudeixen, preparant tallers (jocs, manualitats…) i sempre amb las motivació cap a la lectura com a eix vertebrador.
    • Lo Rober Solidari, impulsat per l’entitat Alcanar Voluntariat i que abasteix de roba a les famílies necessitades previ informe de Serveis Socials. El nostre alumnat col·laborarà amb els/les voluntaris/es condicionant i ordenant la roba que arribi al local.
  • La residència de gent gran L’Onada. Després d’una primera presa de contacte per tal de conèixer les activitats que els/les resident hi fan, el nostre alumnat participarà de manera activa en l’intercanvi d’experiències generacionals.

Encara que a casa nostra és una experiència nova, aquest és un plantejament corrent en els sistemes educatius de molts països que són capdavanters en la manera d’entendre la democràcia participativa. Hem de dir també que la realització d’aquest servei obtindrà el reconeixement per part del Departament d’Ensenyament amb l’emissió d’un certificat que l’alumne podrà incloure en el seu currículum personal. I més enllà d’això: pensem que és una bona cosa que el nostre alumnat tingue coneixement directe de la realitat del seu entorn i que hi pugue participar en primera persona.