Xerrada: Provocant la Pau

El passat divendres dia 12 de maig, l’alumnat de 4t d’ESO de l’Institut Sòl-de-riu va lliurar la recaptació de la venda dels llibres de Sant Jordi Solidari a la ONG PROVOCANT LA PAU, guanyadora del premi Federico Mayor Zaragoza 2017 Joan Enric Reverté és qui dirigeix aquest projecte que està treballant per donar resposta a l’emergència humanitària que representa la situació dels refugiats que fugen de la guerra de Síria.

El saló d’actes de l’institut es va quedar mut en escoltar les paraules, el testimoni en primera persona, de la situació que s’ha viscut i continuen patint els refugiats sirians. Joan Enric va mostrar fotografies amb imatges colpidores que van aconseguit que el silenci fos cada cop més potent, conforme les paraules narraven fets insòlits, inexplicables, vergonyosos, els ulls de tots els presents, alumnes i professors, s’obrien més i més; ens hem sentit indignats i plens de ràbia.

On són els drets humans ? Es queda tot en una declaració d’intencions i res més? Som titelles en mans dels interessos de les potències internacionals ? Com és possible que torne a passar? Que no hem aprés res després de la II Guerra Mundial? La resposta era evident, davant de tot el que ens estava explicant Joan Enric Reverter.

Em quedo amb dos idees per a l’esperança: la primera, els nens, els xiquets i xiquetes refugiats que fugen de la guerra perquè volen viure en pau. I la segona, la indignació dels alumnes. El filòsof Stéphane Frédéric Hessel als 93 anys ens increpava a indignar-nos, això vol dir rebel·lar-nos contra la injustícia i actuar per l’ideal dels drets humans.

Així, podem dir que la xerrada va ser tot un èxit quan vam aconseguir remoure consciències, indignar-nos i tenir ganes de passar a l’acció. La frase que repetien alguns alumnes en acabar la xerrada: “NO PODEM QUEDAR-NOS SENSE FER RES!”

Doncs, sí, no podem girar la cara i fer com si no anés amb nosaltres. Si els xiquets creixen amb odi mai acabaran les guerres al món. Hem de sublevar-nos contra els interessos dels poderosos que només veuen números i no persones.

INDIGNEU-VOS!

Sí, però ACTUEM, també.