El joc com a part fonamental del procés d’ensenyament-aprenentatge de les matemàtiques

Ningú no dubta que el joc és una eina d’aprenentatge pels infants de les primeres edats. Tanmateix, ja no resulta tant clar que el joc, i en particular el joc de taula, constitueixi una eina important pel desenvolupament i l’aprenentatge de les persones a tots els nivells.” 

En Jordi Deulofeu (Doctor en Didàctica de les Matemàtiques) ha estat sempre un entusiasmat defensor del joc de taula com a activitat d’aprenentatge de les matemàtiques tan rellevant com qualsevol altra. Des de l’INS Sant Andreu ens posicionem també en aquesta línia: el joc (concretament el de taula) posen al centre a l’alumnat, el fan protagonista i permeten treballar elements relacionats amb desenvolupament emocional i social, així com el pensament creatiu.

Amb el joc de taula l’alumnat de 1r d’ESO ha treballat de forma indirecta la comprensió dels enunciats lligats a la demanda d’un determinat problema (comprendre l’objectiu i normes del joc); la capacitat de cercar diferents estratègies per a resoldre el problema (anar variant les jugades buscant sempre millorar els resultats) i predicció dels possibles resultats d’un problema (anàlisi dels possibles moviments dels companys/companyes durant la partida). 

Totes aquestes competències es treballen amb el joc de taula “Codi secret 13+4”, joc que l’alumnat de 1r ha tingut l’oportunitat de gaudir a la sessió de matemàtiques d’avui.