Recreant a Garcilaso i companyia

Els alumnes de 1r de Batxillerat de l’assignatura de Literatura Castellana s’enfronten a una sèrie de lectures obligatòries per a les PAU, les proves d’accés a la universitat. Entre aquestes lectures es troben “El Quijote” o una Antologia de poemes del Siglo de Oro. Per als adolescents, el repte de llegir i analitzar aquests textos escrits fa uns quants segles, no és gens fàcil.

Amb la intenció d’apropar aquests textos a l’actualitat, s’han realitzat activitats que anessin més enllà del típic comentari de text. Aquest curs, els alumnes han recreat el famós sonet XXIII de Garcilaso “En tanto que de rosa y azucena…” de diferents maneres.

Alguns n’han realitzat obres plàstiques, que podem observar en el mural del passadís del segon pis del nostre institut. Altres li han afegit música i l’han cantat, o inclús han fet que el recités un familiar acompanyat d’una guitarra, o l’han publicat en forma de notícia periodística… La professora, Victoria Álvarez, diu: “La veritat és que el resultat m’ha sorprès positivament”.

D’altra banda, entre tots han creat poemes “apropiant-se” de versos dels autors que han estudiat, com Garcilaso, San Juan de la Cruz, Quevedo…  En deixem aquí un exemple. Sabríeu dir de qui és cada vers?

¡Oh, llama de amor viva!

Mi alma os ha cortado a su medida.

Partir sin alma, y ir con alma ajena.

Llevadme junto al mal que me dejaste.

Que no fuese recuerdo de la muerte

verme morir entre memorias tristes.

Amado con amada,

fuego en el alma, y en la vida infierno.

Por vos he de morir y por vos muero.

Daniela Sánchez i Lara Arranz, El Periodista Aficionat.