Comencen les disseccions de cadàvers a 3r d’ESO

A l’àrea de Biologia i Geologia considerem les pràctiques de laboratori com a part fonamental en el procés d’ensenyament – aprenentatge i en l’assoliment de les competències científico-tecnològiques per part de l’alumnat.

És per això que durant el curs realitzem 14 pràctiques de laboratori que combinem amb treballs competencials tant al laboratori com a l’aula.

Les pràctiques abarquen tots els continguts curriculars de la matèria de biologia i geologia.

Durant el primer trimestre, els alumnes de 3r d’ESO van treballar el dibuix científic del natural, el càlcul d’escales, la interpretació de mapes topogràfics i l’aixecament de perfils topogràfics, la confecció de mapes geomorfològics, l’anàlisi textural de sediments detrítics i carbonàtics, i la descripció i classificació de roques sedimentàries.

Durant el segon i el tercer trimestres, els alumnes de 3r treballen en el bloc de Biologia, on es desenvolupen els coneixements relacionats amb el cos humà: bioelements i biomolècules, estructura i funcions de les cèl·lules i dels diferents teixits, així com l’organització i funcionament del cos humà en òrgans, aparells i sistemes.

Des de Nadal, els alumnes han realitzat al laboratori anàlisis químiques de reconeixement de glúcids, lípids i proteïnes, han procedit a la dissecció d’un verat per a estudiar l’organització anatòmica del cos d’un vertebrat i reconèixer els principals òrgans, i han treballat en una exhaustiva anàlisi dels seus hàbits alimentaris per tal de determinar de forma objectiva si la dieta que mantenen és o no completa i equilibrada.

A partir d’aquest moment, i fins a final de curs, els alumnes de 3r d’ESO realitzaran disseccions de cadàvers de mamífers per tal d’estudiar amb detall les característiques anatòmiques i les estructures funcionals dels següents òrgans:

  • Pulmons: estudiarem la ventilació pulmonar, els teixits epitelial i cartilaginós, observarem les característiques de la tràquea i dels bronquis, i obrirem els lòbuls pulmonars per a evidenciar l’arbre bronquial. Veure més…
  • Cor: reconeixerem els diferents tipus de vàlvules i la seva funció. Obrirem les aurícules i els ventricles i determinarem el sentit de circulació de la sang. Veure més…
  • Ronyó:  identificarem l’urèter, l’arteria renal i la vena renal; reconeixerem els calzes i la pelvis renal, diferenciarem la zona cortical i la zona medul·lar. Veure més…
  • Encèfal: identificarem el cervell, el cerebel i el bulb raquidi. Estudiarem els diferents elements estructurals i anatòmics i diferenciarem la matèria grisa de la matèria blanca. Veure més…
  • Extremitat superior: resseccionarem un a un els músculs de l’extremitat superior d’un pollastre identificant els punts d’inserció muscular als ossos i interpretant la funció motriu dels músculs. Observarem les articulacions mòbils i els lligaments que uneixen els ossos a les articulacions.

Amb l’objectiu de complementar les sessions de dissecció, i especialment previst en el cas d’absència d’algun alumne perquè no es perdi les pràctiques, el professor de Biologia i Geologia té preparats materials gràfics sobre les disseccions al Fotobloc de Biologia i Geologia.

A continuació podeu presenciar un petit vídeo que il·lustra el moment  en el que els alumnes disseccionen el verat per a accedir a la cavitat visceral:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>