Les algues del Tenes a l’hivern

Els alumnes de 1r d’ESO van realitzar la setmana passada a Biologia i Geologia un reconeixement preliminar de les algues del riu Tenes al pas per Lliçà d’Amunt, a l’alçada del pont per a vianants que porta al parc del Tenes.

watermarked32017-01-20-1426

Els alumnes es van distribuir per diferents espais amb l’objectiu de mostrejar zones d’aigües corrents de més o menys energia i zones d’aigües estancades, superfícies rocoses i sorrenques, amb més llum i més ombrívoles, etc. D’aquesta manera han pogut recollir dades suficients per a confeccionar un catàleg d’algues amb requeriments ecològics diferents.

watermarked102017-01-20-1426

És d’esperar que ara, a l’hivern, es trobi una diversitat d’algues inferior en relació a la temporada de bon temps, és per això que els alumnes tornaran a fer el mateix mostreig més endavant i podran, així, comparar les dades.

watermarked112017-01-20-1426

Els alumnes han treballat en grups de tres, i han realitzat quatre fotografies de l’alga escollida: una primera fotografia panoràmica que permeti veure la localització al riu, una segona fotografia més de detall on es vegi l’alga in situ en posició de vida i en la que s’observi la seva forma i extensió, una tercera foto amb l’alga ja fora de l’aigua, que permeti veure el conjunt del tal·lus, i finalment una quarta fotografia que mostri algun detall de la seva morfologia.

watermarked182017-01-20-1426

Els alumnes han hagut de realitzar la descripció de la localització geogràfica, del biòtop i de l’alga. Aquí tenim una mostra del seu treball:

Alga verda filamentosa del safareig

L’alga s’ha recollit a la zona de l’antic safareig del Tenes, en una zona d’aigua neta i en circulació.

watermarked2017-01-30-1228

L’alga, d’aspecte filamentós i cotonós, es troba adherida al substrat sorrenc. El tacte és lleugerament llefiscós. El tal·lus mesura uns 20 cm de longitud.

(Dades i fotografia recopilades per: Paula Mallorquin, Álex Gómez, Georgina Butjosa)

Alga verda filamentosa d’aigües corrents

S’ha recollit una mostra d’alga filamentosa de la part del riu on l’aigua es desplaça a més velocitat.

watermarked22017-01-30-1233

Es tracta d’una alga filamentosa, però amb un tal·lus més robust que el de l’alga anterior i de color verd fosc.

watermarked12017-01-30-1233

La longitud de la mostra recollida és de 12 cm, formada per filaments que semblen ramificats.

(Dades i fotografies realitzades per: Paula Flores, Abel Fernández, Claudia Alamillos, Biel Martin i Lourdes Correa)

Alga verda filamentosa d’aigües oxigenades

A l’àrea central del riu, just sota el pont que el creua, es troba un petit salt d’aigua format per roques on l’aigua s’oxigena gràcies a la turbulència que s’hi produeix.

watermarked2017-01-30-1512

A la següent fotografia es pot observar el detall de l’alga pentinada per l’aigua:

Jpeg

És en aquestes roques on creix, fortament adherida, una alga verda filamentosa finament ramificada i comparativament molt resistent.

Jpeg

A la següent fotografia es pot observar la ramificació del tal·lus:

watermarked2017-01-30-1459

(Dades i fotografies de: Ainhoa Gutiérrez, Miquel Álvarez, Núria Sañé, Noelia Hernández, Raúl Anaya, Adrià Villarreal, Joana Martínez, Inés Martín, Dayana Mamani, Hugo Parramón i Enrique Mínguez)

Alga verda filamentosa d’aigües estancades

En el marge esquerre del riu hi ha una zona d’aigües estancades entre la vegetació de ribera. És aquí on hem trobat una alga filamentosa surant a l’aigua.

watermarked12017-01-30-1450

L’aspecte del tal·lus és similar al d’altres algues filamentoses trobades al riu, però aquí l’alga té gotes de gas atrapades entre els filaments.

watermarked22017-01-30-1450

A la següent fotografia s’observa la producció de gas per l’alga:

watermarked2017-01-30-1506

(Dades i fotografies obtingudes per: Adrián López, Ismael Serrano, Mónica Monteoliva i Nerea de la Torre)