La nostra sang sota pressió

Els alumnes de 3r d’ESO han après avui a utilitzar l’estetoscopi i l’esfigmomanòmetre per mesura la seva pressió arterial.

A Biologia i Geologia s’ha treballat el sistema circulatori sanguini des del punt de vista anatòmic i funcional. La sang impulsada amb força pel cor a través de les artèries durant la sístole ventricular exerceix pressió sobre les parets dels vasos sanguinis. L’ona de pressió produïda durant la sístole es transmet per les artèries i arterioles i pot ser detectada amb el tou dels dits. És el pols, que té una freqüència de 70 a 80 pulsacions per minut en condicions normals.

Aquesta ona de pressió a les artèries és la pressió màxima o pressió sistòlica, mentre que la pressió mínima o pressió diastòlica és la pressió que exerceix la sang sobre les parets de les artèries entre ona i ona. La pressió arterial normal és de 120 mm Hg (pressió sistòlica) i de 80 mm Hg (pressió diastòlica).

Els alumnes han utilitzat l’esfigmomanòmetre per determinar la pressió arterial dels seus companys. L’agulla del manòmetre permet detectar les pressions màxima i mínima mentre es va buidant la bossa d’aire, doncs es produeix un interval en el que l’agulla balla al ritme del pols. Quan l’agulla comença a ballar, la mesura graduada indica la pressió màxima, mentre que quan deixa de ballar indica la mínima. Per tal d’afinar més, s’utilitza un estetoscopi (també anomenat fonendoscopi) amb l’objectiu d’escoltar el pols.

Els alumnes han recollit 37 dades anònimes de pressió arterial. La majoria d’alumnes es troben entre els valors de 100 i 110 mm Hg de pressió màxima, i 60 i 70 mm Hg de pressió mínima. Aquests valors es poden considerar totalment normals. Hi ha casos també de pressions arterials més elevades. El gràfic següent mostra els valors de màxima i mínima:

pressió

Mentre que els valors de pressió mínima es mantenen entre els 60 i els 80 mm Hg, dins de la normalitat, els valors de pressió màxima es disparen en alguns casos fins als 160 mm Hg. Aquests valors elevats es poden donar puntualment de forma normal en cas d’estar nerviós, i és que hi ha gent aprensiva que només cal que els col·loquin algun aparell mèdic per que es posin molt nerviosos. No obstant això, és molt important que des del punt de vista de la prevenció de malalties cardiovasculars i del control de la nostra salut ens mesurem la pressió arterial de forma regular, doncs és força freqüent a la nostra societat els casos d’hipertensió, i convé tenir-ne coneixement per posar-hi remei.