Homologies vs analogies

Els alumnes de 4t d’ESO que cursen la matèria optativa de Biologia i Geologia han començat avui amb les pràctiques del bloc d’evolució tot estudiant exemples d’elements esquelètics homòlegs (amb un origen evolutiu comú) i diferenciant-los d’estructures anàlogues (amb un aspecte similar per convergència morfofuncional però sense un origen evolutiu comú).

watermarked42017-03-10-1240

La matèria s’estructura en dos grans blocs:

1) GEOLOGIA (1r trimestre): s’estudien els processos geològics interns:
a) Tectònica (dinàmica mantèl·lica, deriva continental, marges actiu,…).
b) Deformació estructural (plecs, falles, zones de cisalla, terratrèmols i tsunamis).
c) Metamorfisme (efectes de les altes pressions i temperatures en ambients tectònics de compressió).
d) Processos ignis (roques ígnies, fusió i cristal·lització de magmes, vulcanisme).
e) Temps geològic (processos de fossilització, extincions en massa, història geològica de Catalunya,…).

La part de geologia de 4t complementa els coneixements adquirits a 3r d’ESO sobre els processos geològics externs.

2) BIOLOGIA (2n i 3r trimestres): s’estudien tres aspectes fonamentals i interrelacionats dels éssers vius:
a) Genètica (què són els gens, com es transmet la informació de pares a fills, quines malalties hereditàries es poden donar i com es pot saber,…).
b) Evolució (com van aparèixer els éssers vius, com es van extingir diferents grups biològics i què va passar a continuació, per què i com evolucionen les espècies, què cal esperar de nosaltres els humans,…).
c) Ecologia (quines interaccions es produeixen entre individus d’una mateixa espècie, quines es produeixen entre diferents espècies, i amb l’entorn, què passa si portem a l’extinció a una espècie, què passa si canviem el clima i el medi,…).

La part de biologia de 4t és fonamental per a entendre l’origen de la vida, la diversitat biològica i com els éssers vius interaccionen entre ells i el medi.

watermarked32017-03-10-1240

La matèria de Biologia i Geologia és important per a cursar Batxillerat en la modalitat de ciències i també per a cursar Cicles Formatius de Grau Mitjà als mòduls biosanitaris i científics. Proporciona també coneixements que seran necessaris com a cultura general per aquells alumnes que no continuïn la seva formació després dels estudis obligatoris per a entendre qüestions de debat i actuals sobre la vida, l’entorn i els humans.

watermarked12017-03-10-1240

Els alumnes de 4t començaran aquest tercer trimestre estudiant de manera pràctica els diferents tipus d’interaccions ecològiques tot realitzant una recerca científica de comunitats terrestres i aquàtiques.

watermarked22017-03-10-1240