Biologia i Educació Viària

S'ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l'adreça de l'àlbum. Ajuda.

El passat divendres dia 15 a l’hora de pràctiques de laboratori de Biologia i Geologia els alumnes de 3rA vam fer la dissecció d’un encèfal. Al començar la pràctica vam poder observar que l’encèfal és suau, amb un to vermellós i blanquinós, i alhora molt fràgil, doncs només de tocar-lo es deformava.

El professor Xavier Valldeperas ens va explicar l’anatomia de l’encèfal: cervell, cerebel, bulb raquidi, la medul·la espinal… Ens va explicar com havíem de disseccionar l’encèfal per poder observar-lo millor. En secció vam poder observar els replecs de la superfície amb teixit bicolor: un blanc i l’altre vermellós – grisenc. El color blanc correspon a la matèria blanca i el color vermellós – grisenc correspon a la matèria grisa. Vam observar el cos callós que connecta els dos hemisferis cerebrals i l’aspecte arborescent del cerebel.

La dissecció va ser força difícil com a conseqüència de la fragilitat del teixit nerviós. Només d’agafar l’encèfal amb les mans es desfeia part de l’òrgan. És per això que el professor va aprofitar per explicar la importància de l’ús del casc quan conduïm una moto o quan hi anem de paquet.

En un accident amb moto, si no portéssim casc i rebéssim un fort cop al cap és possible que el crani es fracturés, i seria relativament fàcil que part de l’encèfal surtis disparat com a conseqüència de la inèrcia del moviment, causant la mort o produint seqüeles molt serioses per a tota la vida.

Els alumnes no ens ho vàrem creure, i pensàvem que el professor exagerava, així que una vegada acabada la pràctica ens va demanar que agaféssim l’encèfal de xai amb les mans i li donéssim un fort cop o reproduíssim la pressió interna que podria patir el cervell durant un accident. Vam donar-li un cop fort i vam poder veure com sortia disparat part del teixit nerviós i com es deformava totalment com si fos salsa brava!

Com es pot observar al vídeo aquesta última part de la pràctica va ser força divertida (sempre venen ganes de fer pastetes!), però de ben segur ens va fer prendre’ns més seriosament la necessitat de portar casc sempre que anem amb moto, i això no és broma!