A la Colònia Vidal amb els 4ts d’ESO

Aquest passat divendres, 9 de novembre, els alumnes de 4t han visitat el Museu de la Colònia Vidal, a Puig-Reig.

La Colònia Vidal és una de les colònies tèxtils que es van instal·lar al peu del riu Llobregat durant l’últim terç del segle XIX i els primers anys del segle XX per a utilitzar la seva aigua com a font d’energia. Va ocupar el darrer espai que quedava lliure entre Navàs i Berga, la zona on es va crear la principal concentració de colònies d’Europa. A partir del moment del tancament de la fàbrica, les noves idees apunten cap una revalorització del patrimoni trobant nous usos a les instal·lacions i així neix un Museu que permet explicar com era la vida a la colònies..

El Museu ens proposa conèixer com era la vida i el treball en una colònia tèxtil del 1900 fent un recorregut per l’interior de la Colònia Vidal que fins a l’actualitat ha conservat el patrimoni en la seva totalitat. L’experiència ha estat molt entretinguda i esperem que profitosa. A més, hem estat acompanyats d’un dia preciós, tot i estar d’entrada amenaçats per l’arribada de pluja.

La visita comença amb un àudio-visual i tot seguit es fa un itinerari amè que permet visitar els serveis de la colònia obrera, l’habitatge, l’escola, la biblioteca, la peixateria, el safareig, les dutxes, la sucursal de caixa Manresa i una exposició permanent que ens explica el dia a dia dels homes i les dones que treballaven a la fàbrica i els serveis del conjunt industrial on es poden veure els elements bàsics de l’ aprofitament del aigua com a font d’energia, – resclosa, canal, turbines- la màquina de vapor i la maquinària tèxtil més significativa del procés de transformació del cotó – obridora, continues de filar, telers de garrot…