Celebració del Dia del Número Pi a l’Hipàtia

Aquest dilluns 14 l’alumnat de 1r i 2n d’ESO ha celebrat el dia del número  Pi tot realitzant un experiment per aproximar aquest número a partir de la relació entre l’àrea d’un cercle i l’àrea del quadrat que l’inscriu.

Nois i noies han anat cobrint la superfície del cercle amb llavors de soja, que anaven comptant amb l’objectiu de conèixer el total de boletes necessàries per completar la figura.

Quan han assolit l’àrea del cercle, han apuntat el total de llavors utilitzades. Després han seguit fins omplir el quadrat sencer, i han apuntat de nou el total.

Fent la divisió del nombre de boletes del cercle entre el de les del quadrat multiplicat per 4, els alumnes han arribat a obtenir una aproximació del nombre Pi igual a 3,09, la qual cosa no ha estat gens malament!

Entre tots i totes hem arribat a la conclusió que seria necessari un cercle molt més gran per aconseguir una aproximació més bona.

En matemàtiques, Pi és una constant que relaciona el diàmetre de la circumferència amb la longitud del seu perímetre. Pi és un nombre irracional, és a dir, no es pot expressar de manera fraccionària amb nombres enters. Per fer càlculs pràctics s’agafa un valor simplificat, per exemple: 3,14159265…

Us deixem imatges del procés, així com un link en què es pot veure com es fa l’experiment