Aquest dilluns 14 l’alumnat de 1r i 2n d’ESO ha celebrat el dia del número Pi tot realitzant un experiment per aproximar aquest número a partir de la relació entre l’à rea d’un cercle i l’à rea del quadrat que l’inscriu.
Nois i noies han anat cobrint la superfÃcie del cercle amb llavors de soja, que anaven comptant amb l’objectiu de conèixer el total de boletes necessà ries per completar la figura.
Quan han assolit l’à rea del cercle, han apuntat el total de llavors utilitzades. Després han seguit fins omplir el quadrat sencer, i han apuntat de nou el total.
Fent la divisió del nombre de boletes del cercle entre el de les del quadrat multiplicat per 4, els alumnes han arribat a obtenir una aproximació del nombre Pi igual a 3,09, la qual cosa no ha estat gens malament!
Entre tots i totes hem arribat a la conclusió que seria necessari un cercle molt més gran per aconseguir una aproximació més bona.
En matemà tiques, Pi és una constant que relaciona el dià metre de la circumferència amb la longitud del seu perÃmetre. Pi és un nombre irracional, és a dir, no es pot expressar de manera fraccionà ria amb nombres enters. Per fer cà lculs prà ctics s’agafa un valor simplificat, per exemple: 3,14159265…
Us deixem imatges del procés, aixà com un link en què es pot veure com es fa l’experiment