Projecte rius

El Projecte Rius és una iniciativa de l’Associació Hàbitat, una entitat sense afany de lucre que des del 1997 treballa per apropar les persones als rius i les rieres.

L’Institut Eugeni Xammar, des de fa anys, col·laborem i formem part d’aquesta xarxa voluntària de treball. En el nostre cas,  inspeccionem cada any l’estat ecològic del Torrent del Verder.

L’alumnat aprèn com es valora la salut d’un ecosistema de ribera i es conciencia de la importància de la cura del medi ambient i dels seus hàbitats.

Enguany, l’alumnat de l’optativa de Biologia i Geologia de 4t d’ESO seran els encarregats de dur a terme aquesta inspecció.

El projecte Rius basa la seva tasca en tres pilars fonamentals:

• La importància de l’educació per conèixer millor els ecosistemes aquàtics.
  • La constància del treball del voluntariat, que vetlla per la conservació d’un tram de riu a l’àmbit local.
  • El foment de la participació ciutadana, com a eina fonamental que ens condueix cap a una societat més conscient i capacitada per emprendre accions de protecció i millora d’aquests ecosistemes.

El Projecte Rius es fonamenta en el treball en xarxa que realitzen diferents grups de voluntaris a tot Catalunya. Els grup realitzen dues inspeccions anuals d’un tram de riu o riera que ells mateixos trien i que, normalment, és proper al seu domicili.

Amb el conjunt de resultats s’elabora cada any l’informe RiusCat, que mostra l’estat ecològic dels rius i rieres de Catalunya. A més, es configura una base de dades històrica sobre l’evolució dels cursos fluvials. Aquestes dades són vàlides per a la recerca científica.