L’institut

Orígens

L’Institut Torre Roja és un centre públic de secundària que està situat a la localitat de Viladecans i que ofereix els seus serveis educatius als barris de la Torre-roja i Campreciós. El seu nom és originari d’una fortificació medieval situada a Viladecans, el nom de la qual era Torre Burguesa, perquè era des d’on es controlava la Cuadra Burguesa, controlada per jurisdicció del territori del Castell Eramprunyà. Se li va donar el sobrenom de Roja pel color vermell característic de les roques del territori de l’Eramprunyà amb les quals està construïda.

Inicialment, aquesta construcció era una torre de planta quadrada amb quatre plantes d’alçada construïda al segle XIII. Les edificacions annexes laterals són d’inicis del segle XIX, realitzades per l’arquitecte Francisco de Paula Nebot per encàrrec de Mercè Pratmarsó propietària de l’edifici a l’època.

A finals de la dècada de 1970 es va utilitzar com a institut públic de forma provisional mentre es construïa l’actual Institut Torre Roja. Actualment, presideix una plaça a la qual dona nom i en el seu interior, a la planta baixa, està ubicada la seu del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) i la resta de l’edifici està destinada a l’Àrea de planificació Territorial i Promoció de l’Ajuntament de Viladecans.

Situació

L’Institut Torre Roja acull actualment al voltant de 1.000 alumnes d’ESO, Batxillerat, PFI i FP. Aquest alumnat es distribueix en 4 línies pels nivells de 1r, 2n i 3r de l’ESO i 6 línies de 4t d’ESO. També compta amb 3 grups de 1r de batxillerat i 2 grups de 2n de batxillerat. A més s’hi imparteixen cicles formatius de grau mig d’atenció a les persones amb situació de dependència, sistemes microinformàtics i xarxes, gestió administrativa i activitats comercials. Aquest últim cicle de comerç ofereix la continuïtat amb un grau superior de gestió de vendes i espais comercials. Per a l’alumnat que no ha graduat a l’ESO, l’institut disposa d’un programa de formació inicial (PFI) d’auxiliar de pintura. Igualment, el centre compta amb un grup de suport intensiu per a l’escolarització inclusiva (SIEI[1], antigues USEE) i una aula d’acollida (AA) per a acompanyar l’alumnat nouvingut.

El nostre centre fa més de 15 anys que treballa en un model propi d’atenció a la diversitat en què l’orientació educativa (abans psicopedagogia) és un dels eixos vertebradors del projecte educatiu de centre (PEC). Aquest model aposta per estratègies psicològiques, pedagògiques, organitzatives i de gestió que treballen de forma entrellaçada per oferir un servei educatiu centrat en la diversitat i la inclusió.

En ple segle XXI el nostre centre aposta per un treball en xarxa i multidisciplinar. L’institut treballa coordinadament amb serveis externs com el Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil (CSMIJ), l’Hospital de Dia d’Adolescents (HDA), la Unitat de Crisi d’Adolescents (UCA), la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC), les escoles de primària, l’Ajuntament (departaments d’educació, promoció econòmica, serveis socials, policia local, etc.), les ONG, el Centre d’Atenció Primària o ambulatori pediàtric (CAP), l’Equip d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA), l’ONCE, les fundacions, les empreses i comerços, els Mossos d’Esquadra, etc.

L’institut Torre Roja és des de fa anys un centre formador que acull futurs docents que fan el màster de professorat. Entenem que tot allò que fem per a la millora de la formació inicial dels docents a les universitats revertirà tard o d’hora en els centres educatius de Catalunya. Actualment comptem amb un 12% del nostre professorat que participa del programa d’innovació de centres formadors de pràctiques del Màster Universitari de Formació del Professorat de Secundària (MUFPS).

.