Problemes “A l’Esprint”

El concurs de matemàtiques l’Esprint consisteix a resoldre problemes en línia, de manera encadenada. Aquesta activitat de resolució de roblemes en línia per a equips formats en els centres educatius va néixer l’any 2000, coincidint amb l’Any mundial de les matemàtiques, com una activitat complementària al Cangur, per a alumnes de segon cicle d’ESO i batxilllerat. A partir de 2002 l’activitat es desenvolupa en tres nivells; per l’any 2011 es proposen quatre nivells per tal de diferenciar els nivells de batxillerat i de 3r i 4t d’ESO.
Aquesta és, doncs, una activitat en línia adreçada a equips de centre de la manera que cada centre consideri més eficaç. Cal organitzar adequadament un grup d’alumnes, pot ser per internivells, que vulguin participar en una activitat col.laborativa de resolució de problemes.
La denominació de “a l’esprint” prové del fet que el centre guanyador és el primer que envia totes les solucions correctes a les qüestions matemàtiques que es plantegen.
El lliurament de premis de les activitats de Problemes a l’esprint es farà en un acte solemne encara queda per determinar el dia. Per donar relleu al fet que el que és interessant és l’activitat col.laborativa per a la resolució de problemes i la participació, a aquest acte es convidaran tant alguns dels equips més destacats com d’altres seleccionats per sorteig entre aquells centres que hagin enviat la resposta correcta a l’activitat.
Dimecres passat, doncs, el dia 29 de gener va tenir lloc aquest concurs, en el qual l’institut Rafael Campalans també hi participà. Els participants havien de resoldre un total de deu problemes encadenats, és a dir, que per poder resoldre alguns dels problemes es necessitava saber el resultat d’un altre problema .anterior L’objectiu és resoldre tots els problemes en el menys temps possible.
Al nostre institut va participar-hi a la categoria de 3r i 4t d’ESO, engrescats pel professorat de matemàtiques, en Rafel Martí, la Caterina Colom i la M. Àngels López. Els participants van ser deu alumnes de 3r: Bernat Masias, Júlia Muntada, Gina Duran, Rosa M. Bohórquez, Guillem Bartrina, Marc Rios, Neus Martí, Estel Turon, Eva Quer i Mar Capdevila. I també deu alumnes de 4t: Aniol Bosch, Irene Carreras, Eva Jou, Judit Costa, Júlia Toledo, Anna Vilarubias, Alba Artigas, Nil Bonadona, Guim Vila i Júlia Pujolràs. Els alumnes es col.locaven en parelles, un alumne de 3r amb un de 4t, i cada parella havia de resoldre un problema. Quan una parella resolia el seu problema, ajudava els que encara no havien acabat.
Aquest curs ja és el tercer que el nostre institut participa a l’Esprint. El primer any va ser un any experimental, el segon any els alumnes del nostre centre en la categoria de 1r i 2n d’ESO va guanyar el Primer Premi del concurs, i enguany hem quedat en tercera posició en la categoria de 3r i 4t d’ESO.
Els guanyadors d’aquest any han sigut:
  •  L’IES Bellaguarda d’Altea (Marina Baixa, País Valencià).
  •  L’IES Broch i Llop de Vila-Real (Plana Baixa, País Valencià).
S’ha de dir que 41 equips van enviar la resposta correcta. Com a dada a destacar cal dir que aquest any va haver-hi rècord de participació i rècord de percentatge d’encerts.
Experiència personal i anècdotes dels alumnes participants:
Aquest concurs requereix responsabilitat, ja que si una parella s’equivoca fent el problema, pot ser que una altra parella se’n vegi perjudicada, ja que moltes respostes estan encadenades.
Es van produir diverses anècdotes a destacar. Una de les parelles, un cop ja tenia el resultat, tenien la sensació que el problema estava inacabat, i van anar a fer altres operacions. Llavors, amb l’ajuda d’un altre alumne, van revisar el problema i van veure que ja tenien la solució, i que s’havien equivocat fent més operacions del compte.
Hi havia grups que necessitaven resultats d’altres problemes per a poder completar el seu, i primer havien de fer tota la preparació del plantejament i estar a punt per a fer el problema ràpidament un cop tinguessin el resultat de l’altre problema.
Alguns dels alumnes que ja hi vam participar el curs passat a la categoria de 1r i 2n d’ESO hem notat força canvis, entre els quals destaquem que l’any passat no hi havia cap problema amb equacions i en canvi aquest any sí que n’hi ha hagut.
Ens ha agradat participar en aquest concurs, i valorem molt la possibilitat de poder-hi participar amb un alumne d’un altre curs i nivell, ja que si l’alumne és més gran, pots rebre coneixements que ell t’aporta, i si l’alumne és més petit, pots transmetre-li tot allò que saps. És una altra manera de poder compartir entre els companys, oferir ajuda i rebre-la i treballar en equip.
Un any més, els alumnes de l’institut Rafael Campalans ens han fet quedar bé i pares i professorat n’estem molt orgullosos i els encoratgem a continuar progressant i a continuar aprenent amb el mateix entusiasme que ho fan ara.
“Les veus del falcó”