• Descripció

L’etapa d’educació secundària obligatòria (ESO) comprèn els ensenyaments que tots els alumnes han de cursar obligatòriament quan acaben l’educació primària; aquesta etapa consta de quatre cursos acadèmics que els alumnes comencen normalment l’any que compleixen 12 anys i acaben als 16.

Aquesta etapa té com a finalitat possibilitar que tots els alumnes puguin accedir als elements bàsics de la cultura en el marc d’un desenvolupament personal que consolidi la formació instrumental de l’ensenyament primari i completi la formació cultural, a la vegada que els permetin accedir a estudis posteriors i al món laboral.

• Horari

Les classes són de 55 minuts i hi ha un esbarjo de trenta minuts després de la tercera classe en el cas de 1r i 2n i 30 minuts de lectura en el cas de 3r i 4t que després s’inverteix. Els alumnes han de fer un total de 30 hores setmanals.

dilluns
dimarts
dimecres
dijous
divendres
08.15-09.10
09.10-10.05
10.05-11.00
11.00-11.30
Pati (1r i 2n ESO) / Lectura (3r i 4t ESO)
11.30-12.00
Pati (3r i 4t ESO) / Lectura (1r i 2n ESO)
12.00-13.55
13.55-14.50
14.50-15.45
  • Organització

L’educació secundària obligatòria (ESO) s’organitza en diferents matèries comunes i optatives que els vostres fills han d’estudiar al llarg dels quatre cursos.

Els dos primers cursos faciliten la transició dels vostres fills cap a la nova etapa potenciant la seva autonomia i enfortint els hàbits de treball. Els dos últims cursos de l’etapa consoliden el procés de l’adquisició de les competències i preparen per a la continuïtat cap a estudis posteriors, posant l’accent en l’orientació educativa.

A tots els cursos els vostres fills tenen assignat un tutor o tutora encarregat d’orientar-los.

• Avaluació

L’avaluació té la finalitat d’ajudar l’alumne a ser més competent i d’acompanyar-lo per millorar el procés d’aprenentatge. També serveix per comprovar el grau d’assoliment de les competències.

L’avaluació a l’ESO és contínua. Té en compte el procés i l’evolució dels alumnes al llarg del trimestre i de tot el curs.

A final de trimestre i a final de curs rebreu un informe d’avaluació amb les valoracions de cada matèria i comentaris sobre el seguiment educatiu dels vostres fills.

Les qualificacions finals de cada curs seran per matèries i faran referència al grau d’assoliment de les competències corresponents, encara que les matèries s’imparteixin agrupades en àmbits o projectes globalitzadors. També s’avaluarà el grau d’assoliment de les competències dels àmbits transversals (àmbit digital i àmbit personal i social).

Les qualificacions expressen el grau d’assoliment de les competències en termes qualitatius:

AE: assoliment excel·lent

AN: assoliment notable

AS: assoliment satisfactori

NA: no assoliment (quan no s’han assolit els nivells competencials establerts)

Cada qualificació va acompanyada de comentaris personalitzats i amb indicacions per millorar.

Al final de l’etapa, rebreu un document del consell orientador amb recomanacions sobre l’itinerari postobligatori i/o professionalitzador.

En el cas que el vostre fill o filla no hagi assolit els nivells competencials en alguna matèria (no assoliment) a l’avaluació final ordinària, podrà assolir-los a l’avaluació final extraordinària o al llarg del curs següent.

Perquè els vostres fills puguin passar de curs han d’haver assolit els nivells competencials establerts en totes les matèries, encara que poden passar al curs següent amb dues matèries amb avaluació negativa. En alguns casos excepcionals i en determinades circumstàncies, l’equip docent pot decidir que un alumne amb tres matèries amb avaluació negativa passi de curs.

• Canvi d’etapa

Un cop acabada l’ESO, si els vostres fills han assolit tots els nivells competencials establerts de l’etapa obtenen el títol de graduat en educació secundària obligatòria.

En cas que el vostre fill o filla no obtingui el graduat, ha de rebre un certificat d’escolarització on hi consti els anys, les matèries cursades, les qualificacions obtingudes i el consell orientador.

Si el vostre fill o filla fa 18 anys, edat màxima per continuar a l’etapa d’ESO, i no ha superat totes les matèries, disposa, durant els dos anys següents, d’una convocatòria anual amb una prova per superar les matèries amb avaluació negativa, sempre que no siguin més de cinc. Les proves es fan al centre on ha estudiat l’ESO.

Amb el títol de graduat en educació secundària obligatòria els vostres fills poden accedir al batxillerat, als cicles formatius de grau mitjà de formació professional, als d’ensenyaments artístics, als d’ensenyaments esportius i al món laboral.

Si no obtenen el títol de graduat poden matricular-se a un programa de formació i inserció (PFI) que els prepara per incorporar-se al món laboral. També poden preparar la prova d’accés a la formació professional de grau mitjà.

Deures de repàs per l’estiu 2023

Català