Història

Els inicis de l’actual INS Narcís Monturiol es remunten a l’any 1974, quan a partir del desenvolupament de la Ley General de Educación 14/1970, de 4 d’agost, i promoguts pel Ministerio de Educación y Ciencia, arreu del territori espanyol es varen crear nous centres escolars per acollir la Formación Profesional promulgada a l’esmentada llei.

Com a conseqüència d’aquest procés, l’any 1974, s’inaugurà a Figueres una secció que depenia del Centro Nacional de Formación Profesional de Girona que, de forma provisional, s’instal.là a l’Escola d’Arts i Oficis de la Fundació Clerch i Nicolau. El mateix any es crearen les seccions de Blanes, Olot, Banyoles i Palafrugell.

En el primer curs de funcionament (1974-1975), es disposava d’una plantilla de quatre professors que impartien les especialitats d’Electricitat i Delineació a una vintena d’alumnes. El curs següent, a més de les especialitats esmentades, es va introduir l’especialitat Administrativa.

L’octubre de 1979, un cop finalitzades les obres de l’actual edifici, es traslladaren les dependències a la nova seu per iniciar-hi el curs 1979-80. Era el moment de proposar un nom que denominés de manera significativa el centre. Les propostes sorgides del Claustre foren dues: Institut de Formació Professional Alt Empordà i Institut de Formació Professional Narcís Monturiol, que fou la denominació acceptada majoritàriament i que fins el dia d’avui es manté.

La inauguració oficial de l’Institut es produí el mes de febrer de 1980. El curs 1980-81 s’introduïren les especialitats d’Automoció i Secretariat, el 1981-1982 la de Perruqueria i el 1982-1983 la d’Electrònica. A partir d’aquí, el centre va anar creixent, fins arribar a una matrícula de 928 alumnes el curs 1993-94.

Durant aquest període de creixement del centre, es produiria un esdeveniment rellevant, degut a la restauració de l’Autogovern català, ja que el curs 1980-81 el centre passà a dependre del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Amb la implantació de la Ley de Ordenación General del Sistema Educativo 1/1990, (LOGSE) de 3 d’octubre, a partir del curs 1996-97, el centre passà a denominar-se Institut d’Educació Secundària Narcís Monturiol, i s’inicià l’extinció gradual de la Formació Professional, per adaptar els estudis a les exigències de la llei vigent. Aquest procés va finalitzar totalment en acabar el curs 2000-2001. En aquell curs, el centre disposava de 67 professors, i una matrícula de 846 alumnes.


L’Educació Secundària Obligatòria (ESO) s’inicià l’any 1996, quan es matricularen els primers alumnes, de forma simultània, a primer i tercer curs. En finalitzar la primera promoció, el curs 1998-99 s’instauraren els estudis de Batxillerat (modalitats de Ciències de la Naturalesa i la Salut, d’Humanitats i Ciències Socials i de Tecnologia).

Per altra part, també durant aquest període de transició, en el curs 1998-99 es començaren a impartir Cicles Formatius de Grau Mitjà de les especialitats d’Electromecànica de vehicles, d’Equips electrònics de consum i de Perruqueria. Posteriorment, el curs 2000-2001, s’inicià un nou Cicle Formatiu, també de Grau Mitjà: el d’ Equips i instal.lacions electrotècniques i al curs 2003-2004 el d’ Estètica Personal i Decorativa. A partir del curs 2005-2006, s’imparteix el Cicle Formatiu de Grau Superior de Sistemes de Telecomunicació i Informàtics i des del curs 2006-2007, el Curs d’Accés a Cicles Formatius de Grau Superior. El curs 2012-13  comencem a impartir el Curs d’Accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà i el Cicle Formatiu de Grau Superior d’Automoci. Les últimes novetats pel que fa als ensenyaments oferts pel centre són el PFI de Perruqueria (curs 21-22) i el Curs d’Especialització de CF de Vehicles Híbrids i Elèctrics (curs 22-23).

A més de la potenciació dels estudis de Cicles Formatius durant aquests darrers anys, cal destacar dos fets que han suposat una acció transformadora important en l’esdevenidor del nostre institut: d’una banda, les obres d’ampliació i renovació del centre que van quedar enllestides durant el curs 2007-2008 i que van comportar una millora notable en la quantitat i qualitat dels espais on dur a terme la nostra tasca docent. De l’altra, l’adjudicació del Pla d’Autonomia de Centre (PAC) atorgat pel Departament d’Ensenyament durant el curs 2005-2006 i renovat fins a l’actualitat. L’acord signat entre l’administració i el nostre centre contemplava una multitud d’objectius i activitats encaminats a una millora general de l’activitat docent: d’entre aquests objectius i activitats, en destacaríem la introducció i potenciació de les TIC ,que han suposat la dotació a la totalitat d’aules de kits informàtics (PC, projector i pantalla, equip de so..) i el propòsit d’obtenir la certificació ISO 9001:2000 en qualitat educativa. Aquest propòsit es materialitzà el 2009 quan el centre fou certificat en l’aplicació del sistema de gestió per processos segons la Norma ISO 9001-2008. Aquest fet no suposà un punt i final sinó una continuïtat i refermament en el compromís d’avançar en el camí de l’excel·lència. Amb la voluntat d’avançar un pas més, el centre va obtenir el curs 21-22  la certificació en el model e2Cat de Gestió de l’excel·lència en centres educatius. És un pas més en el camí cap a l’excel·lència educativa, de manera que el nostre centre ofereixi al seu entorn un servei educatiu de qualitat, que satisfaci les necessitats dels seus usuaris (alumnes, famílies, personal docent i no docent i entorn).

Així doncs, des d’aquell any 1974 en què va arrencar la història de l’actual INS Narcís Monturiol, el centre no ha renunciat mai a la voluntat de créixer i millorar en la seva tasca educativa i social. En els anys que han de venir, i tal i com queda escrit en el PEC, la missió de l’INS Narcís Monturiol ha de ser la d’ ” oferir un servei de qualitat i aconseguir el millor desenvolupament possible, en la seva dimensió individual i també en la seva inserció social, de tots els nostres alumnes, treballant des de l’educació, la cohesió social i el respecte pel medi. Al mateix temps, també volem aconseguir la satisfacció dels professionals que treballen al centre, la confiança i la participació dels pares i la corresponsabilitat amb l’entorn.”