SATURNALIA ROMANA

Sabies que el mot “Nadal” deriva del llatí natalis, que significa “naixement”, i que molts dels nostres costums ja eren celebrats pels romans?

L’alumnat de Cultura Clàssica i Llatí ha participat de les festes Saturnalia, que se celebraven a l’antiga Roma entre el 17 i 25 de desembre.

Com nosaltres, els romans feien menjars familiars, les escoles i els tribunals eren tancats i; les guerres, paralitzades. A més, tant els carrers com les cases eren decorades amb espelmes, plantes i figures. Durant aquests dies, els esclaus eren alliberats i rebien una paga extra.

Nosaltres, a Nadal, mengem un tortell, però aquesta tradició ja la trobàvem a l’antiga Roma, on menjaven un dolç farcit de mel i fruits secs i a l’interior hi havia una fava seca que era símbol de felicitat, qui la trobava era nomenat com Princeps Saturnalia i les seves ordres havien de ser complides. Després dels dinars, jugaven a jocs d’atzar i, a les grans ciutats, també s’hi jugava a la Loteria.

Durant les celebracions, tant al nucli familiar com els amics, es feien intercanvi de regals. Als fills se’ls regalava figures de fang, anomenades sigila, mentre que els amics rebien espelmes, cerei.

L’alumnat de Cultura Clàssica i Llatí han fet un taller de sigila romana, en el qual havien de crear una figura amb argila i intercanviar-se-la amb els companys.