Projecte Endavant!

El projecte Endavant! és un programa de diversificació curricular comú entre l’institut Mediterrània, l’Ajuntament del Vendrell i el Departament d’Ensenyament. És un programa educatiu de formació integrada per a la millora de l’atenció a la diversitat i a l’educació personalitzada d’alumnes de risc de fracàs escolar. En aquesta experiència educativa intervenen diferents agents de l’entorn de l’escola (autoritats educatives, entitats locals, pares, associacions cíviques, serveis públics de l’ajuntament, etc.).

Aquest programa ofereix la possibilitat a un grup de joves en edat escolar obligatòria de segon cicle d’ESO de realitzar unes estades formatives en centres col·laboradors dels municipis. Aquestes estades representaran 1/3 de les hores lectives setmanals i seran un “tastet d’empreses”, en les quals, els nois i noies, coneixeran de ben a prop la realitat del món del treball. La formació pràctica es completarà amb una altra acadèmica de 2/3 de jornada que es farà a l’institut.

Els objectius del programa són:

• Potenciar la descoberta de noves competències professionals.
  • Fomentar l’adquisició de competències bàsiques relacionades amb la vida social, el món del treball i l’aprenentatge.
  • Afavorir l’assistència al centre procurant l’increment de la motivació i l’interès per l’aprenentatge.
  • Incrementar el nivell de coneixements en matèries acadèmiques a partir del treball pràctic.
  • Potenciar el desenvolupament personal de l’alumne/a fent èmfasi en la capacitat d’autoestima i confiança en si mateix.
  • Certificació de l’ESO i reincorporació al món acadèmic.
  • Inserció laboral.

La metodologia que es segueix és l’aprenentgae productiu, un model d’educació basat en el concepte pedagògic del currículum individual, que ha de conduir al desenvolupament personal en el si de la societat i a la transformació de la mateixa societat.

A partir de la dinàmica formativa, es pretén fomentar una major participació social del ciutadà per tal de facilitar l’accés al mercat de treball i a nous nivells de producció intel·lectual i cultural.

Les activitats que es proposen a l’alumne/a consisteixen en els següents blocs de treball:

• Sessions de comunicació: reunions de seguiment i reflexió teòrica entorn a metodologia i temes socials, exposició de projectes formatius i productes, debats i espai obert d’opinió per tal que puguin assolir les competències comunicatives.
  • Activitat teoricopràctica: realització de productes, recerques i treballs, la major part de forma individual atenent a les necessitats de cada alumne/a (interessos, ritme i estil d’aprenentatge, etc), amb la finalitat que puguin adquirir coneixements en l’àmbit professional seleccionat i un increment del nivell de coneixements en les diferents àrees curriculars que són tractades de forma interdisciplinar. També s’introdueixen activitats de grup que permeten l’adquisició de competències relacionades amb el treball cooperatiu i la comunicació.