Treball per projectes globalitzats

A la recerca de sentit

A l’Institut Mediterrània hem apostat pel treball per projectes. Creiem fermament que aporta nous horitzons a l’educació, i que pot ajudar els nostres alumnes a trobar més sentit en el que aprenen. Fixem-nos en la paraula sentit. Segons César Coll¹, catedràtic de Psicologia Educativa i d’Educació a la Universitat de Barcelona, “aprenem millor allò a què podem donar un valor i un sentit personal”. Coll destaca quatre pràctiques pedagògiques innovadores que situen la preocupació pel sentit de l’aprenentatge al centre de l’acció educativa. Les anomenem breument:

  1. El reconeixement de la importància cada cop més gran de contextos d’activitat aliens a les escoles i als instituts que ofereixen oportunitats per aprendre, i la necessitat de construcció de trajectòries individuals d’aprenentatge
  2. L’esforç per avançar cap a una major personalització de l’aprenentatge, i d’atorgar als interessos i preferències de l’alumnat el paper que legítimament haurien de jugar en l’aprenentatge.
  3. La importància creixent de les tecnologies digitals, i la seva funció com a eines d’una acció educativa orientada a ajudar l’alumnat a construir la seva trajectòria d’aprenentatge.
  4. Finalment, la tendència més destacada per Coll, i que té implicacions més importants per a la pràctica: la formació d’aprenents competents, més que no tant de bons estudiants. Segons Coll, “el fet de ser un bon estudiant no garanteix que se sigui també un aprenent competent. Un aprenent competent és capaç d’identificar les noves situacions i exigències d’aprenentatge, d’aprofitar els seus coneixements i experiències prèvies per abordar-les, de treure profit del coneixement de les seves fortaleses i debilitats, i d’identificar possibles fonts d’ajuda, de trobar la manera de recórrer a elles i d’aprofitar-les”.

L’Institut Mediterrània es troba immers en aquest desafiament de promoure en el seu alumnat una identitat d’aprenent que l’habiliti com a aprenent competent. Sabem que ens queda un camí llarg per recórrer, però si parem atenció a algunes de les activitats més rellevants dels projectes que es treballen al centre, hi podem identificar alguns dels components de les metodologies innovadores que Coll i altres experts en educació fan ressaltar. I això ens reconforta i anima a seguir endavant.

Posem per cas el projecte de 2n d’ESO “Un dia a l’alta edat mitjana”: hi trobem activitats com ara els tallers de tècniques medievals i activitats participatives (jocs de taula, balls de trobadors, plantes medicinals, etc.), la comparació de dues pel·lícules ambientades en dos moments allunyats en el temps, la creació de tres personatges (de la noblesa, el clergat i el poble) a través de diversos jocs, o la jornada de recreació històrica a Santa Oliva.

1.Coll, César. El sentido del aprendizaje hoy: un reto para la innovación educativa. Aula de innovación educativa, 232. Editorial Graó. Disponible a http://ja.cat/articlecoll.

A continuació, fem un breu resum dels projectes que es treballen a 1r d’ESO:

Nom del projecte Introducció als Chromebooks  Treballem per projectes Grècia i les estrelles La conquesta del Vendrell Publicistes per uns dies. Treball de síntesi
Dates de realització 16 setembre – 23 octubre 26 octubre – 27 novembre 30 novembre – 20 abril 21 abril – 7 juny 10 – 13 juny
Descripció  Presentació d’aspectes bàsics sobre els ordinadors Chromebook, les eines Google Suite for Education i la plataforma virtual d’aprenentatge Moodle. 

Introducció a la metodologia del treball cooperatiu.

Projecte inicial i breu que té com a propòsit aprendre què significa treballar per projectes i en grups cooperatius.

Es treballa el mètode científic a partir de la densitat dels líquids: hipòtesis, contrastació i conclusions.

Estudi de l’univers tal com el veien els grecs i tal com el percebem en l’actualitat. Al principi del projecte es presenta un fragment d’un vas grec arcaic decorat amb motius d’animals. Recerca sobre diferents aspectes de la societat i la cultura grega. L’objectiu final és la reproducció completa del vas. Altres productes valuosos són un fris cronològic, un mapa conceptual, fitxes temàtiques i un joc de cartes astronòmiques. Disseny i creació d’un joc per conèixer el Vendrell i el seu entorn. 

Introducció del treball en rols o càrrecs dins del grup cooperatiu: portaveu, coordinador i corrector lingüístic, secretari, responsable TIC-TAC, responsable de material i documentalista.

Elaboració de publicitat (marxandatge) d’un dels jocs del projecte La conquesta del Vendrell. 
Encàrrec o producte final         _____ Presentació digital per a les famílies: “Com és el treball per projectes?” Rèplica d’un vas arcaic. Celebració d’un simposi per presentar el vas i exposar els aprenentatges assolits. Joc; fitxa tècnica del joc; presentació, descripció i instruccions; llibreta de treball; i reportatge fotogràfic. Cartell i tríptic publicitari amb Canva, anunci en format vídeo del joc, guió gràfic de l’anunci, banda sonora original i presentació oral.
Eines digitals treballades Chrome i Chromebooks, Moodle, Google Suite for Education: Drive, Gmail, Diapositives, Padlet, Kahoot, Quizlet, corrector en línia Google Suite for Education Google Suite for Education, Quizlet, Photopea, edició de vídeo: Clipchamp, diccionaris en línia, biblioteques d’objectes i programes disseny 3D: Tinkercad i SketchUp  Wikis, Formularis Google, Cercador Google, Symbaloo, Padlet, Canva Photopea, Google Maps, Google diapositives, Quizlet, diccionaris en línia Infografia (Canva, Google Drawings, Photopea), Clipchamp, Soundtrap, Vimeo

 

Pel que fa a 2n d’ESO, aquests són els projectes que es duen a terme:

Nom del projecte La pubertat, un pas endavant Un dia a l’alta edat mitjana
Dates de realització 15 setembre – 2 febrer 3 febrer – 7 juny
Descripció        A partir del treball d’aspectes com ara els canvis físics, psicològics i socials, i els hàbits saludables (alimentació, exercici físic, prevenció de malalties), i a través de la construcció d’un glossari i un mapa conceptual que es va actualitzant al llarg del projecte, els alumnes han de crear un curtmetratge en grups cooperatius (guió, rodatge, edició), i preparar un festival. Creació d’una sèrie de personatges propis de l’època i d’escenes per a ser representades. Desenvolupament de tallers i activitats participatives. Tot plegat amb l’objectiu de realitzar una jornada de recreació històrica. Prèviament, els aprenentatges es centren en l’anàlisi del concepte d’alta edat mitjana, en la realitat al camp i ciutat en aquella època; i en l’estudi dels tres estaments medievals (oratores, bellatores i laboratores) i de diferents aspectes de la vida quotidiana. 
Encàrrec o producte final Creació d’un curtmetratge i celebració un festival de curtmetratges sobre la pubertat. Celebració d’una jornada de recreació històrica a Santa Oliva.
Eines digitals treballades Eines d’edició de vídeo (Clipchamp), generador de núvols de paraules, eines de Google Suite, Youtube, Screencastify, Padlet, Kahoot, Netflix, Canva. Kahoot, Canva, eines de Google Suite, Youtube, activitats interactives H5P, tutorial digital de joc de cartes. 

 

I aquests són els projectes que es fan a 3r d’ESO:

Nom del projecte Expedició a l’Antàrtida Banc de sang. Servei comunitari Energia sostenible per a tothom
Dates de realització 16 de setembre – 26 de març 19 d’octubre – 26 de febrer 7 d’abril – 7 de juny
Descripció  Aproximació a la realitat de l’Antàrtida i als problemes que pateix. Recerca sobre diferents expedicions al llarg de la història. Tasques al voltant dels perills a nivell mediambiental. Registre i reflexió dels aprenentatges a partir d’un mural i d’un diari d’expedició. Realització de produccions com ara un núvol de paraules, un interruptor crepuscular i diversos experiments científics. Servei comunitari. Amb el suport i col·laboració del Banc de Sang, s’organitza una campanya de promoció de la donació de sang. L’alumnat aprèn tot el que necessita per poder promocionar la donació des de les xarxes socials i els mitjans de comunicació locals. Amb la intenció de despertar la consciència de l’alumnat sobre l’energia,  es treballen aspectes pràctics com ara els recursos energètics, l’ús quotidià de l’energia, les diferents realitats del consum energètic i la relació de l’energia amb el medi ambient.
Encàrrec o producte final Ponències de temàtica diversa sobre l’Antàrtida, que s’exposen en un simposi final. Campanya de promoció de la donació de sang Producció digital i preparació i celebració del “festival GreEnergy”.
Eines digitals treballades Infografia (Canva, Piktochart), Google Suite for Education, Youtube, Padlet, generadors núvols de paraules, Google Earth, Cercaterm, Presentacions digitals (Google Diapositives, Powerpoint), Google Sites Formularis Google, Recerca d’informació a Internet, Diagrama de flux: Lucidchart  Youtube, generadors núvols de paraules, presentacions digitals (Prezi, Google Diapositives, Powerpoint), Simulador de circuit en línia: Dcaclab. 

 

Share