ESO

El pas de l’etapa de l’Educació Primària a l’educació secundària suposa un canvi que planteja dubtes i neguits. Els alumnes comencen una etapa amb nou professorat i nous companys i companyes, amb un horari diferent, amb noves metodologies i eines de treball. Són canvis que també es produeixen en un moment clau, l’entrada a l’adolescència, per aquest motiu la col·laboració entre les famílies i l’institut serà indispensable des del primer dia.

L’acció educativa de l’INS Miquel Martí i Pol se centra en l’adquisició de competències que facilitin a l’alumnat aprendre de forma autònoma per tal d’esdevenir ciutadans crítics i responsables.

EL CURRÍCULUM A L’ESO

El currículum és el conjunt de matèries que cursa l’alumnat a cada curs.

S’organitza en:

• Matèries comunes: són els continguts obligatoris de les àrees i desenvolupen els objectius generals d’etapa, tot contribuint a l’adquisició de les competències bàsiques. Corresponen a les àrees tradicionals d’aprenentatge, ja treballades a l’etapa de primària, i, a més, s’hi incorpora l’àrea de tecnologia.
  • Matèries optatives de centre: desenvolupen continguts optatius, vinculats a diverses àrees del currículum comú. El disseny de les matèries optatives ha de donar resposta a la diversitat d’interessos, capacitats i ritmes d’aprenentatge. A 1r d’ESO l’alumnat realitza les matèries optatives d’educació emocional durant un quadrimestre i llengua francesa durant el següent. Durant 1 h setmanal els alumnes també duen a terme el projecte Hallenges, el qual treballa el benestar emocional. A 2n i 3r d’ESO l’alumnat pot escollir entre l’optativa de llengua francesa o bé l’optativa de projectes i a 4t d’ESO l’alumnat escull les optatives en funció de l’itinerari que realitzarà durant el curs.
  • Treball de síntesi: és un treball interdisciplinari de caràcter anual. Les diferents àrees dissenyen un conjunt d’activitats en què els alumnes, agrupats en equips de treball, han d’utilitzar tots els aprenentatges bàsics treballats durant el curs.

Es treballen també les competències transversals de tots els àmbits dels quals formen part les matèries exposades:

• Competència ciutadana
  • Competència emprenedora
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre
  • Competència digital
MATÈRIES 1r ESO HORES SETMANALS
Biologia i geologia 3 h
Ciències socials 3 h
Educació Física 2 h
Educació Visual i Plàstica 2 h
Llengua catalana 3 h
Llengua castellana 3 h
Anglès 3 h
Matemàtiques 3 h
Música 2 h
Optatives:

Francès/Educació emocional

2 h quadrimestrals
Hallenges/Religió 2 h
Tecnologia i digitalització 3 h
Tutoria 1 h

HORARI

L’horari de l’ESO i BATXILLERAT és de 8 h a 14.40 h. Es realitzen dos esbarjos de 20 minuts, a les 10.20 h i a les 12.30 h. Durant el segon esbarjo es realitzen patis actius, hort i activitats de robòtica, alhora també hi ha oberta la biblioteca del centre en la qual l’alumnat pot treballar i sol·licitar préstec de llibres.

METODOLOGIES

El centre utilitza diferents de metodologies en el procés d’aprenentatge de l’alumnat.  Alguns aspectes del currículum es treballen mitjançant projectes globalitzats, classes magistrals, aprenentatge basat en problemes, aprenentatge basat en reptes o bé aprenentatge basat en projectes en funció dels objectius a treballar. L’alumnat acostuma a treballar de forma individualitzada i també col·laborativa en les diferents matèries.

L’alumnat utilitza l’ordinador portàtil a tots els àmbits, disposa d’un Classroom per matèria amb activitats i continguts pràctics. Algunes matèries també s’utilitzen llibres i dossiers o quaderns.