L’Institut Julio Antonio estrena el projecte LIRA gràcies a una beca Erasmus+

Els dies 27, 28 i 29 de gener l’alumnat i el professorat de 2n d’ESO van portar a terme la primera Online Mobility, que va incloure entre d’altres activitats, videotrucades per conèixer l’alumnat dels instituts socis del projecte.

Orígens del projecte

Durant el curs 2019-2020, la Neus Jornet, la Mireia Simon i la Marta Montagut, professores totes elles del nostre institut, van elaborar un projecte de col·laboració entre centres a nivell europeu, al qual van anomenar LIRA: Living In a Rural Area, és a dir “Viure en una zona rural”. Aquest projecte, del qual l’Institut Julio Antonio és el coordinador, es basa en l’intercanvi i cooperació d’alumnat i professorat entre quatre instituts d’arreu d’Europa amb l’objectiu de promocionar els valors i els coneixements de la vida en poblacions petites i tradicionalment rurals, allunyades de les grans metròpolis. Un cop redactada la proposta, es va sol·licitar una beca Erasmus+ per mitjà del Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE).

La beca Erasmus+

El programa Erasmus+ dona suport a l’educació, la formació, la joventut i l’esport a Europa.

El projecte LIRA ha rebut el vistiplau tant del SEPIE com del programa Erasmus+ i d’aquesta manera s’ha concedit al nostre centre (així com als tres instituts socis), una subvenció econòmica que cobrirà tant les despeses de desplaçament de l’alumnat i del professorat com tots els costos derivats de l’organització i gestió del projecte.

El projecte LIRA

Living In a Rural Area és el resultat del treball conjunt de quatre instituts europeus (d’Espanya, França, Portugal i Eslovàquia) que tenen en comú la característica d’estar ubicats en poblacions petites de zones rurals, i que volen aconseguir que el seu alumnat posi en valor aquest tret identitari enlloc de sentir-lo com un desavantatge.

Així doncs, els objectius principals del projecte inclouen valorar la riquesa del territori i millorar la competència en llengua anglesa així com les competències digitals i el treball en equip.

Els nostres socis són l’institut Marcel Pagnol, de Noyen-sur-Sarthe (França), l’institut General Serpa Pinto, de Cinfäes (Portugal), i el ZS s MS Dolné Oresany, de Dolné Oresany (Eslovàquia).

La durada del projecte és de dos cursos acadèmics i està enfocat a l’alumnat que aquest curs 2020-2021 fa 2n d’ESO.

Les activitats

El projecte consisteix en unes activitats mensuals sincronitzades en què participa alumnat dels quatre països, que tenen un fort component pràctic i de connexió amb la comunitat local. Per exemple, al novembre l’alumnat d’aquí i d’allà va preparar una exposició oral en anglès per presentar cadascun dels pobles on viuen.

La meta és posar en valor la cultura, el patrimoni, les tradicions, els esports, la gastronomia i els productes locals, en definitiva, l’estil de vida propi de cada territori, així com exercir la ciutadania activa, que en aquest cas comporta implicar-se en la millora de la qualitat de vida a la nostra zona. Hi ha previstes visites a entitats i empreses locals, l’elaboració de receptes típiques, la creació i el disseny de materials, la pràctica d’esports a la natura, etc. Totes les tasques i materials es comparteixen mitjançant una plataforma comuna en línia anomenada TwinSpace, dins del portal “eTwinning”.

A banda d’aquestes activitats mensuals, el projecte preveu quatre intercanvis internacionals d’alumnat i professorat: un, ara al gener (Espanya); el segon, al maig d’enguany (França); al novembre del 2021, el tercer (Eslovàquia) i l’últim, a l’abril del 2022 (Portugal). En cadascuna d’aquestes mobilitats es desplacen 8 alumnes i 2 docents de cada centre, un grup diferent en cada ocasió. Això no obstant, tot l’alumnat de la promoció 2020-2022 està implicat i participa al projecte.

El primer intercanvi havia de tenir lloc aquesta setmana passada; el nostre institut havia de ser l’amfitrió de 24 alumnes i 6 professors vinguts dels tres països socis però les circumstàncies actuals de pandèmia no han permès fer-ho de manera presencial. De totes maneres, el projecte no s’atura! Els desplaçaments d’aquesta primera trobada s’han substituït per videotrucades grupals que ens han permès posar-nos cara mútuament i començar-nos a relacionar. Les sortides pel territori s’han canviat per visites d’experts i tallers gràcies als quals hem pogut aprendre i conèixer millor aquesta comarca on vivim, sense sortir del centre.

Els tallers

Així doncs, durant els dies 27, 28 i 29 de gener, l’alumnat i el professorat de 2n d’ESO han realitzat tota mena de tallers, dels quals en podeu veure una mostra a les fotografies.

Amb l’aplicació Google Tour Creator i sincronitzant les aules per videotrucada, el primer dia vam fer una mica de turisme virtual per Móra d’Ebre. El segon dia vam experimentar la tradició terrissaire miravetana en primera persona gràcies al taller de fang. El divendres es va centrar principalment en visitar l’exposició sobre els forns d’oli de ginebre de Riba-roja d’Ebre, excel·lentment presentada per l’Associació Amics de Riba-roja; va ser una de les activitats més enriquidores, ja que la majoria de nosaltres desconeixíem l’existència d’aquest patrimoni històric tan proper. Per acabar, al llarg dels tres dies i per torns, els grups classe van fer incursions al pati de l’institut per dibuixar i pintar en una de les parets la bandera europea i el logotip del programa Erasmus+, programa gràcies al qual tota aquesta aventura està sent possible.

Per reflexionar i donar a conèixer tot aquest aprenentatge, en acabar els tallers els alumnes van crear targetes amb dibuixos, frases i escrits inspiradors que ara es poden veure al “Racó Erasmus”, situat al costat del saló d’actes de l’institut.

Agraïment als participants

No voldríem perdre l’oportunitat d’acabar aquesta crònica donant l’enhorabona als nens i les nenes que prenen part d’aquest projecte. Des del primer moment han treballat amb moltes ganes, han aportat idees i suggeriments; en definitiva, s’hi han implicat al màxim.

Nois i noies de 2n d’ESO, us felicitem per la feina feta i us animem a mantenir viva la motivació i la il·lusió fins al final. Al capdavall, sou vosaltres qui està fent realitat aquest projecte!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>