3a mobilització de LIRA a Portugal

El passat mes de març es va du a terme la 3a mobilització de LIRA. Vuit alumnes i dos professores van tenir l’oportunitat d’anar a Portugal dins d’aquest projecte Eramus+ conjuntament amb els centres d’Eslovàquia, Portugal i França.

Aquesta mobilitat es va realitzar al poble de Cinfães, situat en una zona rural dins del districte de Viseu a la regió del Nord de Portugal. És una zona coneguda pels seus espais verds per gaudir de la natura, gastronomia i vinya. Compta amb un institut-escola anomenat AGRUPAMENTO DE ESCOLAS SERPA PINTO E. B 2.3, que acull els alumnes de pobles voltants cursant des de primer de primària fins a la ESO. El seu horari escolar és de 8.30 a 17.30h. El nostre alumnat va ser acollit per les famílies portugueses durant l’estada on van poder gaudir d’una experiència única inoblidable. El mateix diumenge d’arribada, les nostres companyes i professores portugueses d’aquest projecte van rebre amablement tots els participants a l’aeroport d’Oporto. Junts vam anar amb autobús fins Cinfães on ens esperaven les famílies d’acollida amb il·lusió.

El dilluns vam començar el dia a l’auditori municipal on es va du a terme una cerimònia de benvinguda escoltant alumnes tocar el piano, discurs de professorat i la presentació de la setmana Erasmus. A tots els participants se’ls va donar regals i obsequis de la zona. Seguidament, vam anar a voltar pel poble de Cinfães i descobrir la seva bellesa arquitectònica. Es va fer una parada a l’ajuntament on ens va rebre l’alcalde amb més obsequis. Al tornar al centre es va dinar a la cantina i per la tarda, els alumnes van fer un taller de pintar rajoles i una ruta guiada pel centre.

El dimarts, com cada matí es comença el dia amb una breu explicació del dia. A les nou vam agafar l’autobús per visitar la zona. Es va fer una parada curta per poder veure ràpidament el Porto Antigo i les seves vistes, Seguidament, mentre que anàvem fins el vinyar de Quintas das Carvalhas, es podia observar la impressionant vall Duoro, les seves vinyes i vistes magnífiques del riu Duoro. Al arribar al vinyar Quintas das Carvalhas ens van fer una visita guiada ensenyant-nos el vinyar més vell de Viseu i la seva història. A l’acabar vam anar a dinar al Naturwater Park on els alumnes van poder gaudir de l’experiència paintball i zona lúdica. A les 4.30 van tornar fins Cinfães per reunir-nos amb les famílies.

El dimecres van anar a la ciutat de Gaia on vam poder gaudir d’un museu de vinya i visita guiada d’un dels cellers més importants de la zona, anomenada Calem. Tot seguit, vam anar amb un petit creuer pel riu Duoro per observar els sis ponts emblemàtics de Porto i la seva arquitectura. A la 13.30h vam poder dinar al centre comercial i una estona lliure per comprar souvenirs. També, es va poder anar a Foz per a què els eslovacs puguin veure i xafar per primer cop, la platja i mar.

El dijous es va visitar el poble de Pias i les seves vistes de la vall Bestança, on es hi ha el riu menys contaminat d’Europa. Tot seguit vam poder gaudir del Centro de Interpretacão do Vale de Bestança, on museu interactiu respecte fauna i flora de la seva zona. Allí ens van explicar les 4 estacions i les seves riqueses naturals.
Es va fer una parada al poble de Gralheira per dinar al famós restaurant Encosta do Moinho. Tot i la pluja, vam poder gaudir d’una experiència única. El poble de Serranitas. Aquest poble està dedicat a l’artesania i la fabricació d’un teixit (anomenat burel) de llana impermeable utilitzat com a capa mentre els pastors passegen per la muntanya amb les seves ovelles i cabres. Ens mostren una casa habilitada com a museu on es veu dones treballant com feien antigament i com eren les cases d’abans. Ens porten a un casal on ens deixen provar un pa típic de l’època fornejat amb forn de pedra.

El divendres, últim dia de l’experiència, vam poder gaudir d’activitats al centre escolar. Primerament, vam poder agafar les nostres rajoles ja fornejades i col·locar-les a una paret del centre. Entre totes, formaven les sigles LIRA.
A les 10, vam anar al gimnàs a jugar jocs tradicionals fins les 12 que vam anar tots a dinar a la cantina de l’escola.
Per la tarda, vam anar a l’auditori a una cerimònia de comiat, juntament amb les famílies. Vam jugar a un Kahoot per comprovar tot el que havien après durant la setmana. Se’ls va lliurar el seu certificat d’assistència Erasmus i observar balls tradicionals, on alumnes van poder gaudir i sortir a ballar. En acabar, es va fer un berenar amb les famílies, menjant brioxeria tradicional.

El dissabte ja tocava acomiadar-nos de tots. Vam quedar tots al centre a les 8.15 per acomiadar-nos de les famílies i agafar l’autobús fins l’aeroport de Porto. Va ser un moment molt emotiu per tots ja que s’han viscut moments que recordarem sempre.

Ha sigut una setmana enriquidora tant a nivell personal com a nivell educatiu. Els alumnes han après costums, cultura, llengua i sobretot, a conviure. Han après a perdre la vergonya i poder ser autònoms, i a la vegada han crescut com a persones.

Totes les fotos de la sortida.