CAPSES D’APRENENTATGE sobre: «La Terra, any 2257»

El passat dia 6 de febrer, professorat del Departament de Ciències Socials de l’Institut Josep Tapiró va assistir a la presentació de les capses d’aprenentatge «La Terra, any 2257» a l’Espai Kesse de Tarragona, just abans que es presentés de forma oficial a la premsa de la ciutat. Es tracta d’un projecte ideat per la representació de la Comissió Europea a Barcelona i desenvolupat per l’empresa GamLab. Aquest projecte està pensat per a centres d’ESO de Catalunya, Balears i Europe Direct Tarragona.

Les capses d’aprenentatge «La Terra, any 2257» són uns materials pedagògics per treballar a classe, en grups reduïts. Temes com ara els orígens i la història de la Unió Europea (UE), el funcionament de les seves institucions, la repercussió que tenen les polítiques de la UE en el dia a dia, el concepte de ciutadania europea o els valors de la Unió.
Les 6 capses plantegen diversos reptes que s’han d’abordar de manera col·laborativa. A través de la resolució dels reptes, l’alumnat es converteix en protagonista del seu aprenentatge i desenvolupa competències diverses: geografia i història, matemàtiques, tecnologia, llengua i literatura, anglès i economia, entre d’altres.

Així, l’alumnat-aprenent té un rol actiu (fent), alhora que interactua entre iguals explicant allò que fan o bé han fet (comunicant) i, finalment, pensen en allò que han fet i per què ho han fet, arribant així a la metacognició (pensant).
Les caixes d’aprenentatge compleixen 3 aspectes essencials per l’aprenentatge: fer, comunicar i pensar! Amb elles, queda garantit el pas de la vivència a la consciència, i a més, totes elles persegueixen un objectiu globalitzador.

El professorat assistent ha vist com les capses d’aprenentatge esdevenen reptes reals per l’alumnat, ja que contenen una petita narrativa afegida per enganxar als nois i noies, i alhora les històries i les il·lustracions que presenten estan molt cuidades i amb una estètica molt actual.