1r eso: Mondrian al crèdit variable “Pintem un quadre”

En aquest Crèdit Variable hem treballat el pintor holandès, Piet Mondrian (1872-1944), que va abandonar conscientment la figuració i es va iniciar cap a l’abstracció geomètrica pura. Va ser el creador d’un nou estil artístic: el Neoplasticisme.  La seva influència en l’art, la publicitat i la tipografia moderna ha estat indiscutible. Per a Mondrian, la Nova Estètica consistia en la unió de totes les arts.

El pintor simplifica les formes fins a l’extrem d’utilitzar només línies horitzontals (sensació de repòs) i línies verticals (sensació de vitalitat). Cerca l’harmonia de línies i colors. Utilitza només colors primaris (blau, groc i vermell) i colors neutres (blanc, gris i negre).

Va ser un gran amant de la música com el Jazz o el Boogie-Woogie.  La improvisació d’aquest tipus de música va ser-li de gran inspiració. El ritme de colors primaris, àrees i línies el podem veure en obres com la que els alumnes de 1er d’ESO han pintat. El “Victory Boogie-Woogie”, creada el 1944, va ser la seva darrera obra.

A més, hem realitzat quinze “petits” Mondrian que són un recull de composicions de l’artista. Cada alumne n’ha fet un. Prèviament havien fet un esbós amb paper d’aquarel·la per familiaritzar-se amb l’obra.

Els alumnes han pogut treballar l’aspecte col·laboratiu de l’art, descobrir la racionalitat en la pintura, l’equilibri, la psicomotricitat fina, la paciència. També s’han familiaritzat amb la pintura acrílica, els tipus de pinzells, les paletes, les tel·les. Ha fet falta organitzar-se en grups i de tant en quant montar l’obra per controlar-ne l’encaix.