Xerrada sobre drets humans amb Ramon Esono

Aquest dilluns al matí l’alumnat de 4t d’ESO ha començat la setmana amb una xerrada de Ramon Esono, dibuixant de còmics de Guinea Equatorial, sobre drets fonamentals com ara la llibertat d’expressió, d’informació i d’opinió. Aquesta activitat s’emmarca en els actes de la sisena quinzena de la solidaritat Teresa Losada de Sant Vicenç dels Horts.

L’acte ha començat amb la presentació del convidat a càrrec d’Isidre Olmo, Tècnic de Solidaritat, Cooperació i Voluntariat (Àrea de Serveis a les Persones) de l’Ajuntament. Tan aviat com el Ramon Esono ha pres la paraula, la connexió amb l’alumnat s’ha fet evident. Ha parlat de la seva experiència, ens ha explicat que sempre dibuixa el dictador Teodoro Obiang amb un penis per nas i ha demanat a l’alumnat si algú s’atrevia a sortir a dibuixar algun polític amb un nas en forma de penis. Els nois i noies s’hi han apuntat ràpidament i de seguida hem tingut Trump, Junqueras i Aznar dibuixats amb penis en comptes de nas. A l’Aznar fins i tot li han dibuixat un bitllet de 500€ al cap! Tot això amb un missatge de fons sobre la importància de la llibertat d’expressió i opinió.

Ramon Esono és dibuixant i activista de Guinea Equatorial, ha passat més cinc mesos a la presó, des del setembre de 2017, acusat de dirigir una organització dedicada al blanqueig de diners i a la falsificació de moneda. Finalment va ser absolt per falta de proves. Es creu que la seva reclusió està relacionada amb el seu treball artístic, en el qual critica la situació de drets humans del país i el seu president des de fa 40 anys, Teodoro Obiang. Li van dir que els seus dibuixos són “calúmnies” al president. És autor del bloc Jamón y Queso i de La pesadilla de Obi, obra en què denuncia els abusos del règim, el frau electoral, el repartiment injust de la riquesa i la por de parlar. Va viure al Paraguai i actualment resideix al Salvador.