Visita al Museu de Matemàtiques de Catalunya

Per fi, després de dos anys sense poder fer la sortida habitual al Museu de les Matemàtiques de Catalunya per culpa de la pandèmia de la COVID19, els dies 17 i 18 de maig els alumnes de 3r d’ESO van gaudir d’un museu molt especial.

Malgrat les complicacions inicials de transport donades pel malaurat accident ferroviari entre les estacions de Molí Nou i Sant Boi, els alumnes van poder gaudir d’una manera diferent i més lúdica de la ciència matemàtica.

El Museu de les Matemàtiques es troba al palauet de Can Mercader al parc del mateix nom a la ciutat de Cornellà de Llobregat. La sortida consistia en una visita guiada per educadors del propi Museu (recolzats pels docents acompanyants) per les diferents sales que formen l’exposició permanent. En aquestes sales van poder manipular diferents objectes i realitzar experiments que demostraven conceptes matemàtics que ja havien après a classe.

Demostracions del teorema de Pitàgoras, construccions impossibles amb anelles de diferents formes, construccions de figures amb polígons plans de diferents formes, càlculs amb resultats inesperats de probabilitats, ninos de la mateixa mida a la realitat però que semblaven més grans o més petits si es miraven des de diferents perspectives i un llarg etcètera que van fer que el matí passés molt ràpid.

Finalment, a l’exterior del Museu, els esperava una activitat molt especial. Fent servir peces planes que es podien enganxar entre elles havien de reproduir la forma de cúpula que el gran geni, Leonardo da Vinci, havia imaginat i il·lustrat sobre el paper, sense tenir temps per fer-les realitat. Poc a poc, amb la participació de tots, anaven afegint peces a una estructura que, de mica en mica, anava aixecant-se del terra cada vegada més alta, simplement reproduint formes geomètriques com el quadrat, el triangle o els hexàgons. Arribant a construir una cúpula tan alta que va permetre a alguns alumnes ficar-s’hi dins!

Podeu veure una petita mostra de fotografies i vídeos de les dues jornades al següent enllaç: https://photos.app.goo.gl/CkBbTw2knjBs8eGC7