Setmana de la ciència i l’enginyeria: visita al “Supercomputing Centre” de Barcelona amb 4t ESO

Fotos AQUÍ.

El dimarts 15 i el dijous 17 de novembre vam anar amb l’alumnat de 4t ESO a visitar les instal·lacions del Barcelona Supercomputing Centre, on hi ha un dels súper ordinadors més potents: el Mare Nostrum. La sortida s’emmarcava dins de les activitats que fem a l’institut en motiu de la setmana de la ciència.

Durant la sortida, ens van explicar que ara està en funcionament l’ordinador Mare Nostrum 4, que té una capacitat d’11 petaflops, però que al gener estarà en funcionament l’ordinador Mare Nostrum 5, amb una capacitat de 300 petaflops i que serà un dels 10 ordinadors més potents del món. També ens van explicar què és un petaflop: equival a una capacitat de càlcul de mil bilions  d’operacions per segon (10 elevat a 15, o un 1 seguit de 15 zeros).

A més de veure les instal·lacions i l’ordinador, també vam tenir l’oportunitat de saber per a què serveix un súper computador, i alguns dels projectes de recerca a què actualment dóna servei. Ens van explicar que el fan servir científics i enginyers de tota Europa, i que s’utilitza per fer càlculs de camps tan diferents com biomedicina, astrofísica, paleontologia o fusió nuclear. Per  exemple, l’estudi de proteïnes no és complet si no se sap com es mouen dins del cos, i aquest moviment  que és molt difícil d’observar es pot simular amb el Mare Nostrum, per així saber l’efecte d’una mutació en una proteïna concreta i com això afecta el funcionament d’una cèl·lula.

Podeu veure fotografies de la sortida clicant AQUÍ.

I en aquesta galeria hem seleccionat algunes de les fotografies de la sortida:

Si voleu informació sobre què és un súper ordinador podeu veure el següent vídeo:

I si voleu veure imatges de l’edifici on és el Barcelona Supercomputing Centre podeu veure el vídeo següent: