Sense música, la vida seria un error

Molts alumnes, i fins i tot molts pares, es pregunten per què s’estudia música a l’escola. No s’acaba d’entendre quin és el paper de la música dins de l’educació tot i que des de l’antiguitat, tant a Grècia com a la Xina, filòsofs com Plató o Confuci no concebien l’educació del jovent sense la música, considerada l’art de les arts a Grècia o la segona més important de les arts essencials a la Xina.

Situant-nos en els nostres temps, diversos estudis científics demostren que la música té efectes positius en el desenvolupament cognitiu, creatiu, intel·lectual i psicològic dels joves. Fins i tot s’ha pogut demostrar que estimula l’hemisferi esquerre del cervell, l’encarregat del llenguatge i de la utilització de la lògica. També és sabut que la música augmenta la capacitat de memòria, atenció i concentració dels adolescents. Per això, i per mostrar-vos només un exemple, a l’aula de música treballem la melodia (aprenent fragments melòdics de memòria) per desenvolupar la memòria i, a més a més d’incidir en la memòria pròpiament musical,  afavorir la memorització de texts, la correcta accentuació de les paraules i la dicció i la construcció de frases ordenades lògicament. D’aquesta manera desenvolupem, a través de la música, la memòria del nostre alumnat.

L’aprenentatge és un procés actiu que resulta de l’experiència i que comporta canvis en el cervell. La memòria és la base per l’aprenentatge, sense ella no es pot produir aquest procés. Però no només és en aquest camp on té una importància vital, ja que és una funció essencial en tot el que és personal i col·lectiu, perquè ens permet tenir un sentit de la nostra història personal i social, així com retenir i acumular el coneixement d’allò que és perillós o agradable, per exemple. Per la memòria auditiva recordem les coses que sentim, com si fos una mena d’imatge sonora de la realitat. A través de l’experiència musical, ampliem la capacitat d’adquirir i emmagatzemar informacions diverses que ens ajuden a desenvolupar-nos en societat.  Així doncs, ara ja sabem una mica més per què estudiem música a l’institut i per què és tan necessari portar el material a classe!

Sense música la vida seria un error. Friedrich Nietzsche