TECA SANA: Projecte interdisciplinar a 3r d’ESO

L’alumnat de 3r d’ESO ha dut a terme el Projecte Teca Sana aquests darrers dies, on han treballat diferents qüestions relacionades amb l’alimentació saludable. Entre altres coses, has après que per tenir bona salut cal reduir el consum de sucres, de greixos saturats i de sal. Algunes de les conclusions a les quals han arribat les han exposat a través d’uns murals i d’una revista.

Los alumnos han podido dar su opinión sobre temas relacionados con la alimentación sana en base a los conocimientos y aprendizajes adquiridos en las diferentes actividades y propuestas que este proyecto les ha planteado. El trabajo interdisciplinar lo han llevado a cabo los departamentos de lengua castellana, ciencias sociales, ciencias de la naturaleza, educación física y lengua catalana.

A continuació, mostrem una síntesi dels continguts desenvolupats en les diferents activitats:

L’alimentació és una part important de la nostra vida. A través de l’alimentació obtenim nutrients per tenir energia per viure. Però, a més de ser un procés biològic, l’alimentació és també un procés emocional i social. Alimentació i emocions estan connectades, per això una bona alimentació ha de ser agradable. I, sovint, l’alimentació es dona en un context social, de celebració, per exemple, o de rutina familiar, com sopar junts. Així doncs hem de tenir en compte que una bona alimentació comprèn tres aspectes: el biològic, l’emocional i el social. En què consisteix un hàbit alimentari saludable? Per fer un hàbit alimentari saludable és recomanable dur a terme una alimentació:

• Variada, que inclogui diferents aliments de cara a obtenir tots els nutrients que necessitem. Els nutrients es divideixen en 5 grups: hidrats de carboni, proteïnes, greixos, vitamines i minerals. Però cap aliment els conté tots, per això és molt important fer una dieta variada.
  • Suficient, ja que ha de contenir la quantitat necessària per satisfer la demanda de nutrients del cos.
  • Adaptada. L’alimentació ha d’adaptar-se a les necessitats de cada persona. Per exemple, un adolescent i una persona gran tenen necessitats nutricionals diferents. Un esportista necessita més calories que una persona que treballa asseguda en una cadira davant d’un ordinador.
  • Equilibrada. La manera d’aconseguir-ho és basar-se en les indicacions de la piràmide alimentària que proposa la Generalitat de Catalunya a través del seu canal de Salut.