Som finalistes al Repte: Barcelona Dades Obertes!!

Com podeu veure al nostre apartat de Pprojectes d’Innovació els nostres alumnes de 1r de Batxillerat han participat en el Repte Barcelona Dades Obertes Tercera edició (Virtual*)_2020 i ens han considerat finalistes d’entre tots els treballs presentats. Es lliurarà als centres educatius i als autors dels projectes un diploma personalitzat de l’Ajuntament de Barcelona acreditatiu de la seva participació.

Projecte: Millor barri per formar una família a la ciutat de Barcelona
Autor/es: Arnau Gómez, Biel Altés, Max Miralles i Nel Martínez
Tutors/es: Choni Morillo, Cristina Lluch i Oriol Ventura
Curs: 1r Batxillerat

Infografia i memòria: PDF_OpenData_Puigvert

Opinió del jurat

Comentari: Tant la memòria com la infografia estan molt ben treballades i aconseguides. L’objectiu que es planteja està ben definit i representa una aportació innovadora i d’actualitat. Les dades utilitzades són les adequades per l’objectiu plantejat i, a més, a mesura que es van usant en l’anàlisi, es va justificant el perquè de la seva selecció. Els mètodes d’anàlisi estan explicats amb claredat i són els adequats per assolir l’objectiu plantejat i, per tant, es conclou correctament.
En la infografia han estat molt encertats els elements de disseny i de representació que s’han emprat per visualitzar tant el resultat final com la manera com aquest s’ha obtingut (metodologia i anàlisi). L’únic que es troba a faltar i és important és la llegenda on es presenta la interpretació de la gradació del color en els mapes.

A destacar: El treball en general és excel·lent però si cal destacar algun aspecte en particular, aquest hauria de ser el de la capacitat autocrítica que es mostra a l’hora de reflexionar sobre el mateix treball. En especial, les seves possibles limitacions així com la manera en què aquestes podrien ser solventades.

Proposta de millora/continuïtat: El treball seria millorable en dos aspectes: en primer lloc, en totes les representacions s’usa el color fosc per representar els aspectes desitjables. En canvi, en el cas dels Incidents, això s’inverteix i el color fosc passa a ser l’aspecte indesitjable. Això el que fa és trencar una certa homogeneïtat en la manera com es representen les dades. Per no portar a confusions es podria haver representat, per exemple, la seguretat, que es podria obtenir com la inversa del nombre d’incidents. En segon lloc, falta una justificació del motiu que ha portat a escollir la ponderació de cada variable. Tot i que en la memòria es reconeix el caràcter subjectiu d’aquesta ponderació, és precisament per aquesta subjectivitat que fa falta, més que en qualsevol altre cas, una justificació de per què s’ha decidit aquesta i no pas una altra.

Opinió a càrrec de: Laia Albors