EL WEB DE L’AULA D’ACOLLIDA JA ÉS ACCESSIBLE DES DEL WEB DE L’INSTITUT

Més català amb l’Annie és un espai virtual pensat per practicar la llengua catalana mitjançant recursos audiovisuals, musicals i de lectura que siguin atractius i de fàcil accés pels alumnes.

L’alumnat nouvingut aprèn la llengua catalana per immersió lingüística, dins de l’aula ordinària amb els altres professors i alumnes, i mitjançant la docència de la llengua, la qual es duu a terme a l’aula d’acollida tenint en compte el seu nivell d’assoliment. Els nivells del MERC dels nostres alumnes van des de l’A1 fins al B1 i cal adaptar-se a cada moment d’aprenentatge per afavorir aquest procés. És per aquest motiu que a l’inici del web es posa èmfasi en aquesta qüestió.

A l’aula d’acollida treballem la llengua catalana amb diferents estratègies que afavoreixen l’adquisició de les competències comunicatives oral i escrita, tant de comprensió com d’expressió.

Emprem recursos virtuals com el web que us presentem i el moodle per a continguts de llengua més específics, com també l’espai de la biblioteca de l’aula d’acollida, mitjançant l’aplicació Libib, en la qual els alumnes poden valorar i comentar les lectures que van fent. Així i tot, les noves tecnologies són un complement que dialoga amb tècniques més tradicionals o pràctiques més lúdiques, com els jocs de taula, entre altres.

El web esdevé un complement més per dur a terme activitats a aula amb l’objectiu d’incentivar l’alumnat i les seves famílies a seguir practicant la llengua des de casa. Els alumnes que dediquen temps extraescolar a l’aprenentatge de la llengua són els que assoleixen més ràpidament la competència comunicativa, fet que els permet millorar el seu rendiment acadèmic.

Què hi podem trobar en el web Més català amb l’Annie?

• PÀGINA INICIAL: En aquest apartat es presenten els sis blocs temàtics als quals es pot accedir pel desplegable lateral o per via de les etiquetes que ens enllacen directament. Tot seguit es mostren els nivells de llengua que es treballen a l’aula d’acollida. Quin nivell de llengua tens? Cada nivell es divideix en dos grups i s’especifiquen els continguts que s’assoleixen a cada un. Al final de la pàgina hi ha un enllaç que ens porta al web del CNL, per aquells que vulguin ampliar informació sobre els nivells del MERC en llengua catalana.
  • LECTURA: A la part superior de la pàgina es presenta la biblioteca de l’aula d’acollida que està catalogada en l’aplicació Libib. Es pot accedir a la biblioteca clicant l’enllaç. Les lectures estan organitzades per nivells per tal de facilitar a l’alumnat l’elecció de la lectura i engrescar-lo a millorar. Tot seguit hi ha diferents propostes de lectura en xarxa, cada una amb uns nivells determinats. Les etiquetes ens enllacen a diferents recursos que permeten posar en pràctica la comprensió oral i escrita. Les lectures van acompanyades d’activitats més o menys detallades que s’adapten als diferents nivells de llengua. La pàgina de Lectura fàcil és un espai que porta els alumnes a descobrir noves lectures fora del centre.
  • MÚSICA: La millor eina per practicar la dicció és cantant. En aquest apartat diferents grups del corpus musical català s’exposen amb el videoclip i la lletra, acompanyats d’un document amb diferents activitats específiques per a cada nivell de llengua. Les cançons escollides es titulen sota el tema que tracten, per exemple “Música sobre el viatge” o del vocabulari que més es pot practicar, per exemple “Música amb vocabulari de: la casa”.
  • SÈRIES + PROGRAMES + YOUTUBERS + PEL·LÍCULES: Els audiovisuals són una gran eina per a millorar la compressió oral i escrita de forma agradable. Els webs que les televisions posen al nostre abast són una eina que no cal desaprofitar i de les poques plataformes que posen a la nostra disposició productes en català i subtitulats en català; uns recursos que faciliten l’aprenentatge de la llengua i la millora de l’ortografia. Cada un d’aquests apartats comparteix la mateixa filosofia amb els altres, tot i que cada un d’ells té la seva personalitat. Cada audiovisual disposa d’activitats específiques per practicar el català amb preguntes i reptes, amb formularis de correcció semiautomàtica, dossiers de treball penjats al drive o orientacions per posar en pràctica durant la visualització.
  • PRACTICA CATALÀ: El darrer apartat i l’únic que no forma part del grup d’activitats lúdiques. En aquest espai compartim diferents recursos gratuïts que es poden trobar en xarxa per practicar la llengua de forma autodidàctica.

En definitiva, les propostes del web compten amb d’activitats adaptades per a cada nivell d’assoliment que es poden realitzar tant a l’aula d’acollida com a casa en forma de tasca addicional, però que, per sobre de tot, busca engrescar l’estudiant i donar-li autonomia en l’aprenentatge de la llengua.

L’espai que us hem presentat està en constant construcció i evolució,  és viu i l’aniré ampliant i millorant en funció de les necessitats dels alumnes. Si teniu qualsevol proposta o comentari que vulgueu compartir per millorar el web, serà molt ben rebut.

Annie Pugnau

Tutora de l’aula d’acollida