UN ARBRE DE NADAL MATEMÀTIC

Aquests dies l’alumnat de 3r d’ESO amb la col·laboració dels alumnes de 4t d’ESO D han elaborat l’ arbre de Nadal que podem veure en el vestíbul de l’Institut. Està format per 256 piràmides de cartolina, algunes decorades amb motius nadalencs i en d’altres apareixen els seus noms.
Aquest arbre té forma de fractal, concretament és una piràmide de Sierpinski.
I us preguntareu, què és un fractal? Doncs un fractal és un objecte geomètric en el què cadascuna de les seves parts és igual a l’objecte sencer. Si us fixeu en l’arbre del vestíbul, veureu que està format per 4 piràmides són idèntiques a la piràmide gran. Cadascuna d’elles, a la vegada, està formada per piràmides més petites amb la mateixa forma. Aquest procediment es podria continuar indefinidament.
El model de fractal apareix en moltes situacions de la vida real com, per exemple, en la forma d’alguns teixits d’éssers vius, els llamps, flocs de neu, les costes, alguns minerals,… i té moltes aplicacions en l’enginyeria, el cinema, la música…
Un projecte col·laboratiu i interdisciplinar com és la construcció d’aquest fractal ens ha servit per apropar, d’una manera lúdica, les matemàtiques als nostres alumnes.
Esperem que aquesta activitat els hagi agradat i l’hagin trobat interessant.

Departament de Matemàtiques