Des dels inicis del programa Escolab, promogut per l’àrea de Cultura Científica de l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, els Departaments de la UPF de Ciències de la Informació i les Comunicacions (DTIC) i el de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS), han participat any rere any molt activament.
Ara, per primera vegada, s’hi afegeixen grups de recerca dels Departaments d’Economia i Empresa i d’ Humanitats de la UPF. Enguany han organitzat, el 23 de novembre i el 14 de desembre, respectivament, activitats dirigides a difondre la recerca dels seus grups en els àmbits de les ciències socials i les humanitats entre els alumnes de secundària, batxillerat i cicles formatius.
La teoria de jocs , una aproximació matemàtica a la societat
El Laboratori d’Economia Experimental (LeeX), el matí del 23 de novembre va rebre trenta-tres estudiants de primer de batxillerat de l’Institut de Corbera de Llobregat (Baix Llobregat), i els va introduir en l’economia experimental a través de la teoria de jocs, una aproximació matemàtica a l’economia i a la societat que mostra la racionalitat d’aquests models.
Rosemarie Nagel, investigadora ICREA del Departament d’Economia i Empresa va explicar que l’objectiu principal de l’economia experimental és estudiar el comportament dels éssers humans en relació a qüestions bàsiques com ara les que tenen a veure amb les negociacions econòmiques, la contribució al bé públic, l’estalvi, la llibertat d’expressió, el comportament davant el risc o les diferències de gènere pel que fa a situacions competitives.
Seguidament, els alumnes van tenir l’oportunitat de participar de manera activa en experiments de laboratori dissenyats per respondre les preguntes esmentades anteriorment. A més, el LeeX disposa d’informació addicional a través de http://gametheory.tau.ac.il/ perquè estudiants i professors, si així ho desitgen, puguin aprofundir i ampliar l’experiència des dels respectius centres. Els comentaris d’alumnes i professors davant d’aquesta experiència tant innovadora han estat molt positius i encoratjadors de cara a altres edicions i han mostrat el seu interès en seguir en contacte amb la Universitat, la qual cosa consideren és un estímul molt important i decisiu de cara a orientar el futur acadèmic dels joves.