Juguem a cuidar la Terra

Tal com exposa Huizinga, a “Homo ludens”, la clau de l’aprenentatge significatiu que engresca i diverteix als alumnes és el joc. Aquesta certesa la vaig corroborar el passat dilluns 8 de novembre en un escape room “Retorn a la Terra” amb els alumnes de primer de l’ESO.

L’objectiu de l’activitat era conscienciar els alumnes de la importància de les 3 R: reduir, reutilitzar i reciclar. Allò que més em va meravellar de l’activitat és que els monitors van saber involucrar als nois i noies des del primer moment; en dos segons van saber captar l’atenció de tots; estaven intrigats, interessats… i amb moltíssimes ganes de participar: eren petits objectius, obrir cadenats, buscar la combinació i per trobar-la havien d’anar buscant informació de manera que sense adonar-se anaven adquirint coneixements, mentre es divertien, col·laboraven, no havien de gestionar frustració perquè va ser autèntic treball col·laboratiu on tothom era capaç d’aportar el seu granet de sorra: tots sumaven i tots i totes creien en ells mateixos. Considero que aquest va ser un dels èxits de l’activitat: van apassionar-se mentre aprenien, ja que reforçaven la seva autoestima.

L’alumnat va ser conscient de la importància del reciclatge i la problemàtica del canvi climàtic, cap on va el planeta. L’endemà va sorgir la proposta, per part dels alumnes, de llençar el paper d’alumini i començar a dur carmanyola. Una setmana després, cada cop són més les carmanyoles a les aules de primer. Allò que es va intentar transmetre, va arribar. Estic molt orgullosa d’haver portat aquesta activitat al centre perquè els alumnes estaven molt contents i em donaven les gràcies contínuament. Em sento satisfeta que el missatge hagi arribat.

La paraula Gràcies per part dels nois i noies és la més bonica que em podien dir.

Col·laboració de l’Anna Calsina.