DIA π: 14 de MARÇ

El Dia del Número Pi se celebra el 14 de març, una data per celebrar l’existència d’una constant matemàtica que ha estat molt significativa al llarg de la història. La data escollida va ser la més representativa del número 3/14 (format mes/dia del món anglosaxó).

Entre altres activitats a partir de l’estudi de l’escola filosòfica pitagòrica que creia hi havia relacions entre els números tant amb els colors com amb les notes musicals s’ha programat un codi pel projecte «Play π digits» capaç de generar els dígits de pi que volem (fins a 1 milió només) i que surti cada dígit d’un color diferent i que també produeixi a la vegada una freqüència de so diferent i única per cada dígit.

També hem calculat pi considerant un escenari en què un bloc gran xoca de manera purament elàstica amb un bloc petit sobre una superfície sense fricció contra una paret. Si comptem el nombre de col·lisions del bloc petit, serà igual als dígits de π. Si augmentem la massa del bloc gran, la nostra estimació del nombre de col·lisions serà més precisa, concretament per cada 100 vegades d’augment de massa tindrem 1 dígit més. Per calcular π utilitzem la conservació del moment i l’energia, així com l’anàlisi del diagrama de fases. Pots veure aquí el projecte que hem anomenat «Colliding blocks compute π»