RUTA LITERÀRIA MIQUEL MARTÍ I POL

El dilluns 18 de juny del 2018 els alumnes de 3r d’ESO hem anat a Roda de Ter, poble natal de Miquel Martí i Pol, a fer la ruta literària del poeta, en la qual hem passejat pels indrets que formaven part de la seva vida, cosa que ens ha permès conèixer la seva obra a través del seu paisatge vital, gràcies al fet que Miquel Martí i Pol va viure sempre a Roda.

Per començar, la guia ens va conduir cap a la primera casa del poeta del poble i, de fora estant, ens va explicar algunes anècdotes seves, com ara que a casa d’en Miquel hi convivien set persones; que hi tenien animals, perquè en aquella època era un costum molt normal; que a 19 anys en Miquel va patir una tuberculosi pulmonar, motiu pel qual es va haver de passar dotze mesos al llit i que durant aquest temps va esdevenir autodidacta literari. Seguidament, vam anar a la Blava, la fàbrica amb els tancaments de color blau, d’aquí ve el nom, i en la qual en Miquel va començar a treballar, gràcies al seu pare, quan només tenia 14 anys. Després de veure on treballava, vàrem caminar a la petita casa de la colònia Tecla Sala on en Miquel va viure amb els seus sogres i amb la seva primera esposa, on va tenir els seus dos fills i on, per desgràcia, també li van diagnosticar l’esclerosi múltiple. Aquesta caseta està al costat de la fàbrica on en Miquel treballava i ara estan reformant-la per fer-hi un museu, però hi vàrem poder entrar i vàrem poder comprendre molts més detalls que ens varen explicar de la seva vida.

Abans d’arribar a l’últim punt de la ruta, vàrem anar a veure el llegat literari de Martí i Pol, a la planta més alta de la Biblioteca de Roda de Ter; d’aquest punt volem destacar que en Miquel, com li diuen a Roda, va escriure una gran quantitat d’obres i que en cada una hi explica algun fet vital amb el qual va haver d’enfrontar-se, com la mort de la seva primera dona, la Dolors Feixas, o la seva malaltia. Quan érem a la biblioteca, un dels grups vàrem fer entrega a la Fundació Martí i Pol d’una còpia del nostre treball col·laboratiu d’interpretació dels poemes de Miquel Martí i Pol que hem fet aquest trimestre els alumnes de 3r d’ESO. Per acabar, vàrem anar a visitar la tomba d’en Miquel al cementiri de Roda, lloc on es tanca el cicle vital d’un dels escriptors de poesia més populars del segle vint.

Vàrem recórrer els punts de lectura que ressegueixen els indrets on Martí i Pol es va formar com a persona i com a poeta a través d’un poemari que vàrem llegir entre alguns alumnes de 3r d’ESO i les guies de la Fundació.

Pol Ventura