Ens han visitat FresCoop!

Avui, la cooperativa CoopSos hem rebut la visita de n’Alba Rojas de FresCoop. La cooperativa FresCoop té dos grans projectes: Mengem Bages i La Tossa. A més a més, també participen al projecte d’Ateneus Cooperatius.

N’Alba és mestra de formació. Es van ajuntar per dedicar-se a temes d’alimentació. Venien d’una altra empresa dedicada serveis educatius, un d’ells a alimentació per a escoles. Van decidir muntar una altra per donar millor servei, sobretot als més petits, ajuntant el producte dels petits productors locals i oferir-lo. Tenien clar que tothom havia de tenir igualtat a l’hora de prendre decisions, tot i que les feines poguessin ser diferents. a nivell de gestió econòmica, no volien grans diferències entre els treballadors. volien treballar pels diners, però també per tenir un impacte positiu a l’entorn: explicar els productes de temporada, arribar i oferir productes de petits productors, etc. La fórmula que més s’hi avenia era la forma de la cooperativa. Els principis i valors comuns eren: el respecte amb els companys i amb l’entorn, tenir coneixement i formació, ser honestos. Per aquest motiu, es van instituir com a socis de treball. Actualment, a FresCoop són sis sòcies de treball i un agregat de socis consumidors. Actualment, ens ha explicat que es plantegen repensar-se com a cooperativa, per evolucionar i reinventar-se. Volen muntar un supermercat, on els propietaris seran les persones que vinguin a comprar i vindran a fer tres hores de feina per fer-lo anar.

També ens ha explicat que les cooperatives són una forma d’organitzar-se social i econòmicament. N’hi ha de diferents tipus: de consum, de treball, educatives o de serveis. Un exemple n’és Abacus o Caixa d’Enginyers. Abacus va néixer a finals dels anys setants perquè els mestres tenien necessitat de trobar materials didàctics més interessants dels que s’oferien a Catalunya; es van ajuntar per buscar conjuntament material escolar a França. Podien comprar més competitivament. Les ferreteries COFAC compren i tenen el servei de distribució conjuntament. Els taxis de Barcelona també estan cooperativitzats, comparteixen un únic telèfon. Moltes farmàcies compren de manera conjunta els medicaments a Fedefarma.

IMG_20200203_121739_8.jpg 2

A més a més, també hem conegut les característiques principals de les cooperatives. La seva organització vol ser el màxim democràtica possible, fent que cada persona tingui un vot, independentment del seu lloc de treball. Per constituir una cooperativa de treball és necessari tenir dos socis constituents i 3000 euros de capital (l’Estat estableix que és el mínim que es necessita).
També ens ha explicat que organitzativament, les cooperatives es disposen amb un Consell Rector (membre de l’assemblea que vetllen per l’interès de tothom: bon ús dels diners, bona organització i perquè es duguin a terme les decisions preses) i en diferents Òrgans o Departaments (per organitzar el treball). Estan obligats a fer un mínim d’una assemblea a l’any.
En la gestió dels beneficis, els diners s’inverteixen en les pròpies persones (en un fons de formació i informació) i un 10% es destina a un fons de reserva (que gestiona la Generalitat). De la resta dels beneficis, els i les sòcies decideixen què fer-ne. L’altra gran característica és que les cooperatives volen revertir constructivament la seva activitat a l’entorn; per aquest motiu acostumen a destinar recursos o a col·laborar amb projectes socials, en pro de la sostenibilitat i/o en organitzacions sense afany de lucre. Un dels seus principis també és el de la Intercooperació, ajudar-se les cooperatives entre elles a través dels Ateneus Cooperatius.

N’Alba també ens ha explicat que, a Catalunya, hi ha una federació de cooperatives d’alumnes. Els alumnes participen en la gestió dels centres i fan propostes educatives.
També s’ha interessat per nosaltres i ens ha demanat en quin punt estem, com ens organitzem i els càrrecs que tenim.