Projecte 1r d’ESO: Pedra Seca

Enguany el nostre centre ha dut a terme un projecte transversal de diferents àrees entorn de la pedra seca, un bé patrimonial de la nostra terra que ha format part de la història i la identitat del nostre municipi.

La pedra seca és una construcció feta únicament amb un sol material: la pedra. No s’utilitza morter, fang o cap altre material que ajudi a compactar-ho, i és aquí on recau la seva bellesa i singularitat.

Aquestes poden ser de diversos tipus de pedra, en funció de la zona geogràfica on es trobin. Al Cap de Creus l’abundància de la pedra pissarra, una roca de tipus metamòrfica, fàcil de trencar i d’obtenir-ne cares planes, és la protagonista arquitectònica d’aquest art mil·lenari, però el nostre entorn disposa de moltes varietats de pedres i roques, el que ha suposat que a Cadaqués hi trobem construccions de tota mena.

La forma de les pedres és també un condicionant a l’hora de construir, ja que la forma en determina la posició, i a través d’aquests encaixos s’aconsegueixen parets úniques i d’una bellesa indiscutible; heus aquí que aquesta pràctica resulti tan extraordinària.

Els nostres alumnes de 1r d’ESO han participat en unes activitats relacionades amb la pedra seca que els han permès descobrir una mica més que és el que els envolta i d’on prové tot això que veiem dia rere dia i que sovint ens és tan desconegut.

Han fet recorreguts pel poble, buscant pedra seca, rastells i tota mena d’elements arquitectònics i visuals relacionats amb aquesta pràctica, han observat pedres, construccions i han après com es treballen, manipulen i organitzen aquests materials per a poder construir per si mateixos un petit rastell, amb el logo del nostre centre, a l’entrada de l’institut.

A més tots els alumnes del nostre centre, des d’infantil fins a secundària han participat en la construcció d’un banc circular de pedra seca, ubicat a la petita zona exterior de l’edifici, on trobem algunes oliveres encara creixents. Un espai que sens dubte gaudirem tots molt, passant-hi estones de lectura i esbarjo.

Tot plegat ha estat possible gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament i la Mercè Donat, la nostra guia cultural i coneguda d’altres ocasions, amb qui sempre passem grans estones i aprenem un munt sobre el nostre poble.

En la construcció ens han donat suport, ajuda i molts coneixements Joan Ferré, Sebastià Corominas, Joan Tatjer, Valentí Serinyana i Roger Solé; mestre paretaire que vam tenir la sort de tenir al centre durant la jornada, i per descomptat en Paco Borrell, qui ha estat una peça clau en tot el projecte i de qui no només n’hem après coses sobre la pedra seca, sinó que n’hem pres exemple en l’estima del nostre patrimoni.

A tots ells, n’estem enormement agraïts per la dedicació i ajuda; una part de la seva feina sempre formarà part del nostre institut escola.