Scratch

Amb Scratch hem fet un projecte amb l’extensió Llapis, de manera que quan el personatge es mou per la pantalla, aquest deixa un rastre de pas.

Per a que el personatge es pugui desplaçar, i deixar el rastre, hem hagut de programar-ne els moviments. Utilitzarem les tecles del cursor com a tecles direccionals, a les que quan es premin sumarem o restarem (de fet, sumarem xifres negatives) unitats als eixos cartesians X o Y.

Crearem una altra columna de blocs, que s’iniciarà amb la bandera verda en la que reduirem la mida del personatge i farem que fixi la seva posició inicial al centre de la pantalla (tant en vertical com en horitzontal). Farem baixar el llapis per a que quan el personatge es desplaci deixi el rastre i definirem la mida del rastre.

Adicionalment situarem un bloc per esborrar qualsevol rastre anterior que hi pugui haver a la pantalla en el moment de clicar la bandera.

Per definir de quin color determinat volem que sigui el rastre utilitzarem un bloc condicional i un sensor de tecles.

Utilitzarem per al color vermell la tecla A. Serà la A i no cap altra tecla perquè així ens serà molt més senzill implementar la placa Makey-Makey al projecte, ja que la lletra A és una de les sis opcions de tecles que ofereix la placa Makey-Makey (W, A, S, D, F, G).

Utilitzarem el bloc de color al número 0 (vermell) i la saturació al 100 (color vermell pur sense cap rastre de blanc). El bloc lluminisitat no l’utilitzarem perquè és el que afegeix el rastre de color negre al color definit.

Per al color verd, farem la mateixa de quatre blocs anteriors, però amb la lletra S i el color al 30. La saturació continuarà sent al 100%. Escollirem la lletra S per la mateixa raó que hem escollit la A amb el vermell.

Per al color blau, farem la mateixa de quatre blocs anteriors, però amb la lletra D i el color al 60. La saturació continuarà sent al 100%. Escollirem la lletra D per la mateixa raó que hem escollit la A amb el vermell.

Per a que es puguin clicar indistintament qualsevol de les tres tecles de color i en qualsevol ordre, caldrà el bloc PER SEMPRE que ho agrupi tot.

A aquestes alçades del projecte, a banda de les tecles de moviment que hem construït anteriorment, els blocs de color han de quedar de la següent manera:

Ja podem deixar el rastre rere el personatge dels tres colors primaris de la llum, però cap combinació entre ells, els anomenats colors additius secundaris: cian (verd+blau), magenta (vermell+blau) i groc (vermell+verd).

Per a crear qualsevol d’aquests tres colors necessitarem un bloc del calaix dels OPERADORS, un bloc que fa la funció de conjunció copulativa.

Per al color cian, el codi de color és el 45

Per al color magenta, el codi de color és el 80

Per al color groc, el codi de color és el 15

Finalment ja només ens queda definir els blocs que faran que poguem pintar de color blanc, és a dir, amb les tres tecles pulsades simultàniament (A+S+D), és a dir, amb els tres colors (vermell+verd+blau) en la mateixa proporció.

En aquest cas no cal definir el bloc color, perquè qualsevol color amb una saturació de 0 serà color blanc, ja que la proporció de color serà del 100% i el color serà el 0%

Com que hem de dibuixar de color blanc i el color de fons per defecte de l’Scratch és el blanc, haurem de canviar el fons a color negre. Clicarem a ESCENARI a la part inferior dreta i seguidament a FONS a la part superior esquerra. En aquest punt ens hem d’assegurar que a la part inferior de la pantalla hi ha el text CONVERTEIX A VECTORIAL. En cas que hi posi CONVERTEIX A MAPA DE BITS, hi haurem de clicar per a que posi vectorial.

Ens queda seleccionar el color negre a l’icona OMPLE, clicar sobre el pot de pintura i clicar al background per a canviar-lo.

Tornem a clicar sobre el personatge a la part inferior de la pantalla i endrecem els blocs de programació posant-ho tot dins el bloc PER SEMPRE i estarà llest per poder jugar amb les tecles, però el nostre projecte de la llum continua amb un disseny amb Tinkercad que després imprimirem amb la impressora 3D de l’escola.

A continuació deixem disponible el Projecte Scratch per a reinventar i que està llest per a utilitzar immediatament.