Visca la festa de l’arròs infantil!

A l’escola Pla del puig, la Festa de l’Arròs Infantil sempre s’ha treballat com un projecte d’història del nostre entorn per a tots els alumnes, des de I3 fins a 6è de primària. Hem de tenir present que a la nostra escola el tema de la història ja forma part del currículum pedagògic des dels seus inicis.

La Festa de l’Arròs Infantil a les escoles és fruit de la intenció de l’Ajuntament, iniciada el curs 2007-2008, d’acostar la festa a la gent més menuda del poble, els nens i les nenes en edat escolar.

A la nostra escola aquesta festa es comença a viure uns quants dies abans de l’àpat pròpiament dit, no només volem que gaudeixin de la festa, sinó que creiem imprescindible que coneguin els seus orígens i els canvis que ha sofert amb el pas del temps.

És per tot això que, al llarg de la setmana es porten a terme un seguit d’activitats per treballar amb els nens i les nenes de l’escola la Festa de l’Arròs, un trosset del nostre patrimoni cultural.

A les classes, s’explica la història i els orígens de la festa i els treballs que es fan al llarg de tota la setmana estan relacionats amb aquesta celebració. Es situa i contextualitza als infants a través d’objectes reals (perols, cullerots, paelles…) per poder-los tocar, observar, dibuixar…

Es reprodueix el recapte d’aliments de manera simbòlica, a través de treballs plàstics i artístics dels infants de cada curs, que es recullen al llarg de la setmana per teatrelitzar l’elaboració de la paella tots junts.

També es conviden a persones relacionades amb aquesta festa perquè ens expliquin el seu paper, els seus records i les seves vivències o les dels seus avantpassats. No hi ha res més agraït que veure la cara dels nens i nenes quan senten paraules com “rodamón” o “manguitos” que ells ho associen a allò que es posen quan van a la piscina, així ens ho explicaven la Josefina Galobart i el Antoni Fabregas aquesta setmana quan va venir a l’escola.

També hem gaudit d’un preciós photocall dedicat a la colla de l’arròs de la mà de l’il·lustrador Joan Romero, pare d’un dels alumnes d’infantil, moltes gràcies Joan! Han quedat unes fotografies molt divertides!

S’observen imatges antigues, es comparen amb les de l’actualitat, es busquen semblances, diferències, etc.. S’aprofita per treballar el cartell, observant-ne alguns dels editats anteriorment, s’identifica les parts que ha de contenir i s’elabora el cartell de l’Arròs Infantil que aquest curs han elaborat els alumnes de 5è.

Es fan llistes d’ingredients, d’utensilis fins arribar a l’elaboració de la recepta.

Els alumnes de 6è són els encarregats de la creació del nostre exclusiu drap de cuina que enguany està dedicat al nou edifici de l’escola i que es podrà adquirir el diumenge 19 de febrer a la Fira d’Entitats.

Aquestes són algunes de les activitats que es porten a terme al llarg de la setmana a les aules de l’escola.

Finalment, el dia de la festa vam començar amb la visita del Galdric Sala que ens ha presentat el seu nou conte sobre la tradició de la festa de l’arròs i la seva evolució al llarg del temps. També ens han visitat els gegantons de Sant Fruitós, l’Aigó i l’Isarn i el drac Bocafoc. Aquest curs, els encarregats de parar taula han estat les nenes i els nens de Cicle Mitjà. Els de la colla de l’arròs van preparar dues paelles grans amb la seva recepta tradicional i una més petita vegetariana.  Un cop passat el temps necessari de cocció, el cuiner indica que es pot procedir a la provatura de l’arròs per les autoritats: representants d’alumnes, la directora del centre i l’alcaldesa del poble.

Els nois i noies de 4t d’ESO de l’Institut Gerbert d’Aurillac i del centre ocupacional de La Sagrera d’AMPANS van ser els encarregats de servir l’arròs. Els infants més petits seuen al costat d’alumnes més grans per poder ser ajudats si cal.

A l’hora de dinar vam comptar amb la presència d’autoritats municipals i al llarg de la celebració ens va acompanyar la colla de geganters del poble. Els nens i les nenes, els mestres i tot el personal que treballa a l’escola van ser convidats a menjar arròs gratuïtament.